Firmy liczą na wyższą sprzedaż

opublikowano: 08-05-2019, 22:00

Małe i średnie spółki spodziewają się wzrostu popytu na swoje usługi i produkty. Sen z powiek spędza im brak pracowników.

Wzrostu sprzedaży swoich produktów i usług w najbliższym czasie spodziewa się 40 proc. firm z sektora MŚP — wynika z badania Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL). Dla prawie 55 proc. przedsiębiorców jest to czynnik, który w największym stopniu wpływa na poprawę ich sytuacji. Co ciekawe, lepsza sprzedaż pomoże urosnąć szczególnie najmniejszym spółkom — tak twierdzi 68 proc. z nich. W przypadku małych spółek odsetek wynosi 59 proc., a wśród zatrudniających od 50 do 249 pracowników— niecałe 54 proc. Wśród sześciu badanych branż gorącego sezonu najbardziej oczekują hotelarze i restauratorzy (74 proc. wskazań), budowlańcy (67 proc.) oraz handlowcy (63 proc.).

W rozkręceniu biznesu w drugim kwartale tego roku w opinii 36 proc. przedstawicieli sektora MŚP pomoże również wprowadzenie nowego produktu lub usługi. I tutaj, odwrotnie niż w przypadku sezonowej dynamiki sprzedaży, na ten czynnik najbardziej liczą średnie firmy (43 proc. wskazań), następnie małe (40 proc.) i mikro (39 proc.). Optymizm związany z uruchomieniem nowego produktu dotyczy w największym stopniu firm handlowych (51 proc.), produkcyjnych (45 proc.) oraz transportowych (39 proc.).

Tylko 15 proc. pytanych spółek obawia się spadku zamówień — głównie z powodu sytuacji na rynku pracy. Aż sześć na dziesięć podmiotów zgłasza problemy ze znalezieniem pracowników, a ponad połowa obawia się rosnących oczekiwań płacowych. — Przedsiębiorcy od kilku kwartałów jak mantrę powtarzają, że najważniejszym czynnikiem, który może zahamować rozwój ich firm, jest mała dostępność pracowników. Dlatego obok korzystania z coraz mniejszej puli bezrobotnych, zatrudniania osób z Ukrainy, warto sięgać po jeszcze dwa lekarstwa — radzi Radosław Kuczyński, prezes EFL. Pierwsze to automatyzacja pracy, natomiast drugie — sięganie po seniorów, którzy coraz chętniej chcą aktywnie spędzać czas na emeryturze.

Sprawdź program warsztatu "Sales Team Level Up", 29 sierpnia 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu