Zmiany w mentalności i procedurach nie nadążają za rozwojem technologii IT.
Choć producenci i dostawcy elektroniki zachwalają zaawansowanie
technologiczne swoich rozwiązań, firmy wykorzystują znikomą część
oferowanych przez nie możliwości. Przykładem mogą być smartfony. Wielu
pracowników używa ich tylko do wysyłania SMS-ów i rozmów lub do
przeglądania internetu.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Zmiany w mentalności i procedurach nie nadążają za rozwojem technologii IT.
Choć producenci i dostawcy elektroniki zachwalają zaawansowanie
technologiczne swoich rozwiązań, firmy wykorzystują znikomą część
oferowanych przez nie możliwości. Przykładem mogą być smartfony. Wielu
pracowników używa ich tylko do wysyłania SMS-ów i rozmów lub do
przeglądania internetu.
— To tak, jakby kupić samochód sportowy i jeździć nim z prędkością 30
kilometrów na godzinę — mówi Łukasz Kosuniak, menedżer marketingu B2B w
spółce Samsung. Tymczasem urządzania przenośne pozwalają na dużo więcej
niż prosta komunikacja i rozrywka. Za ich pośrednictwem można np. mieć
dostęp do firmowych danych i analiz. Albo wysłać dokument do druku, gdy
pracownik znajduje się poza biurem. Lub na bieżąco sprawdzać, gdzie
znajdują się i co robią podwładni.
— Z naszego badania wyłania się paradoks: z jednej strony polskie
przedsiębiorstwa nie żałują pieniędzy na sprzęt i oprogramowanie, z
drugiej zaś — nie przywiązują wystarczającej wagi do tego, by z tych
nowości zrobić jak najlepszy użytek — wskazuje Łukasz Kosuniak.
Drugim zjawiskiem, które ekspert uważa za godne uwagi — zwłaszcza w
kontekście inwestycji ITC (teleinformatyka) — jest przenikanie się dwóch
sfer — prywatnej i służbowej. Przywołuje tegoroczny raport „Work-life
blend” Samsunga, według którego ponad 70 proc. czynnych zawodowo
Europejczyków załatwia w pracy osobiste sprawy, ale też
podobny odsetek pracuje w domu.
— Urządzenia mobilne sprawiły, że biuro może znajdować się tam, gdzie
akurat jesteśmy. Barierą są wewnętrzne procedury przedsiębiorstw.
Niekiedy pracownik ma smartfon, z którego pomocą chciałby się połączyć z
korporacyjną siecią, ale musi jechać do firmy po papierowe umowy —
tłumaczy Łukasz Kosuniak.
Podkreśla, że kryją się za tym obawy o bezpieczeństwo IT, które są
bezpodstawne, bo z szyfrowaniem danych na urządzeniach mobilnych nie ma
dziś problemu. — Opór kadry zarządzającej często wynika też z obawy, że
straci kontrolę nad pracownikami, jeśli pozwoli im pracować zdalnie. A
przecież taki tryb przynosi przedsiębiorstwu duże korzyści. Taniej na
przykład zatrudnić księgowego, finansistę czy prawnika w mniejszym
ośrodku niż w Warszawie i kontaktować się z nim przez smartfon lub
tablet — wyjaśnia przedstawiciel Samsunga.
51
proc. Taki odsetek firm jest przeciwnych zjawisku o nazwie
konsumeryzacja IT lub BYOD (ang. bring your own device), które polega na
tym, że zatrudnieni mogą korzystać w pracy z własnych urządzeń. Głównym
powodem są obawy o bezpieczeństwo — wynika z ankiety przeprowadzonej
przez Computing Technology Industry Association (CompTIA),
międzynarodowe stowarzyszenie reprezentujące interesy firm IT.
Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.