Firmy MSP mają wspólne problemy

Karolina Guzińska
16-06-2000, 00:00

Firmy MSP mają wspólne problemy

Rząd szwedzki wydał 1 mln zł na szkolenia dla Polaków

WYSOKI POZIOM: Porównując polskich kursantów z młodymi Szwedami, którzy odbyli to samo szkolenie, oceniam, że cała dwunastka Polaków mieści się w pięćdziesiątce najlepszych — chwali Hasse Karlsson, menedżer odpowiedzialny za programy szkoleniowe w Szwedzkiej Radzie Handlu. fot. A. Cynka

Zakończyło się szkolenie „Export Trainees SME” zorganizowane przez Szwedzką Radę Handlu. Wzięło w nim udział 12 polskich menedżerów. Uczestnicy zdobywali teoretyczną wiedzę w zakresie strategii eksportu i nawiązywali kontakty handlowe ze szwedzkimi importerami.

Polska jest pierwszym krajem poza Szwecją, w którym zorganizowano szkolenie „Export Trainees SME”. Trwający pół roku kurs zorientowany był na promocję handlu międzynarodowego w rejonie Bałtyku. Po raz pierwszy Szwedzka Rada Handlu podjęła działania ukierunkowane na pomoc drugiemu państwu w zwiększeniu eksportu do Szwecji.

— Handel nie może być jednokierunkową uliczką, musi odbywać się z korzyścią dla obu stron. Przyszedł czas na nowe podejście do stosunków handlowych. W UE nie ma mowy o eksporcie czy imporcie, mówimy tylko o handlu — tłumaczy Hasse Karlsson, menedżer odpowiedzialny za programy szkoleniowe w Szwedzkiej Radzie Handlu.

Obopólna korzyść

Jego zdaniem, polscy kursanci reprezentowali ten sam poziom wykształcenia i determinacji, co młodzi ludzie w Szwecji, którzy przeszli przez identyczne szkolenie. To doświadczenie przyczyni się do modyfikacji kursu. Hasse Karlsson chciałby stworzyć w przyszłości grupę złożoną z menedżerów z Polski, Szwecji, Estonii i Litwy, jako przygotowanie do działałnia w realiach wspólnego rynku, który w końcu powstanie wokół Bałtyku.

— Problemy firm z sektora MSP są wspólne, niezależnie od tego, czy działają one w Szwecji, Polsce czy Niemczech. Podobne są także uzyskiwane przez nie wyniki. Największym problemem małych i średnich przedsiębiorstw jest brak młodych, dobrze wykształconych ludzi dysponujących wiedzą w dziedzinie eksportu. Nie wystarczy zatrudniać dobrych specjalistów ds. produkcji i wytwarzać towary spełniające normy jakości, aby rozpocząć działalność na skalę międzynarodową — dodaje menedżer ze Szwedzkiej Rady Handlu.

W programie kursu znalazły się rozmowy handlowe ze szwedzkimi partnerami. Polacy nawiązali kilka kontaktów rokujących nadzieje na zawarcie umów handlowych jeszcze w tym roku. Szanse na eksport do Szwecji mają polskie kosmetyki, bielizna, artykuły dla zwierząt domowych.

Będą kontrakty

Uroczystość wręczenia dyplomów ukończenia szkolenia „Export Trainees SME” odbyła się w BRH Ambasady Szwecji w Warszawie. Organizatorzy kursu uznali, że wśród dwunastu absolwentów najlepsza była Magdalena Pawłowska, kierownik działu eksportu w Laboratorium Kosmetycznym Dr Irena Eris.

— Postanowiliśmy wyróżnić firmę Eris za dynamiczny wzrost i osiągnięcia w sektorze MSP, a Magdalenę Pawłowską za jej własną sumienność i zaangażowanie w program szkoleń — wyjaśnia Marcin Szyszkowski, konsultant w BRH Ambasady Szwecji.

Absolwenci kursu podkreślają, że dzięki uczestnictwu w „Export Trainees SME” zyskali praktyczną wiedzę umożliwiającą sformułowanie dobrej strategii eksportowej, co z pewnością pomoże im rozpocząć działalność eksportową.

— Udział w szkoleniu umożliwił nam zyskanie praktycznej wiedzy o szwedzkim rynku, nawiązanie osobistych kontaktów z ludźmi, a także poznanie różnic kulturowych — ocenia Magdalena Pawłowska.

— Oczekujemy, że tego typu szkolenia dla sektora MSP będą przygotowywać także Polacy. Odbywa się u nas wiele kursów, ale te organizowane przez Szwedów są bardziej praktyczne. Obfitują w gry symulacyjne, analizy, wyjazdy szkoleniowe — dodaje Krzysztof Kurek, dyrektor sprzedaży i marketingu w Euro-Zoo, firmie produkującej klatki i pokarm dla zwierząt.

Joanna Nichthauser, specjalista ds. marketingu w firmie Medcom, produkującej przemysłowe urządzenia zasilające, chwali świetnie przygotowaną wizytę w Brukseli, gdzie umożliwiono kursantom nawiązanie kontaktu z agendami Komisji Europejskiej.

Karolina Guzińska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Guzińska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Firmy MSP mają wspólne problemy