Firmy muszą dbać o talenty

Tomasz Życki, wicedyrektor w zespole People & Change PwC
opublikowano: 22-11-2018, 22:00

O sile i sprawności organizacji w obecnych czasach nie świadczy już tylko liczba sprzedanych towarów czy usług, nie tylko liczba lojalnych klientów czy rekomendacji w mediach społecznościowych.

O kondycji firmy w dużej mierze decyduje jej umiejętność zarządzania talentami, czyli pracownikami z kluczowymi dla przedsiębiorstwa umiejętnościami. Każdy z etapów tego zarządzania jest wyzwaniem, zaczynając od rekrutacji, poprzez odpowiednie wprowadzenie do firmy, zapewnienie rozwoju, satysfakcji z wykonywanej pracy, zbudowanie lojalności i zaangażowania. To trudne tym bardziej, że firmy działające w Polsce nie konkurują o pracowników tylko ze sobą, ale też z zagranicznymi podmiotami, otwartymi na utalentowanych, młodych ludzi, dla których relokacja nie jest takim problemem jakim była dla ich rodziców.

W kontekście rosnącej wśród pracodawców konkurencji całkowicie zrozumiała staje się popularność słowa wellbeing i wszelkiego rodzaju działań zgromadzonych wokół satysfakcji pracownika. Nie dziwi też spotykane coraz częściej w firmach stanowisko happiness managera, albo ekspertów od employee experience. Z pomocą przychodzą coraz częściej także nowe technologie, a narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję pozwalają dopasować kulturę organizacyjna do profilu pracowników lub odwrotnie — nowych pracowników do sprawdzonej już kultury organizacyjnej. Przedsiębiorstwa coraz bardziej zdają sobie sprawę, że inwestycje w talenty są tak samo ważne jak ich model biznesowy, strategia rozwoju czy wizerunek.

Jak widać „siła przyciągania” nie może ograniczać się tylko do kampanii employer brandingowych, także ważnych, ale będących raczej punktem startu dla wszystkiego, co musi wydarzyć się później. Zarządzanie talentami to powiązane ze sobą działania z wielu obszarów funkcjonowania firmy. Odpowiadają za nie nie tylko osoby pracujące w HR. Pamiętajmy, że kulturę organizacyjną tworzą wszyscy pracownicy, za rozwój pracowników odpowiadają również menedżerowie, a na wizerunek pracodawcy składa się opinia zarówno obecnych pracowników, jak też alumnów. Takie kompleksowe spojrzenie na sprawy ludzkie z pewnością pozwoli firmom być bardziej konkurencyjnym i pożądanym pracodawcą.

Laureaci konkursu „Siła Przyciągania” to dowód na to, że zarządzanie talentami można realizować w sposób niezwykle efektywny i kreatywny. Nie zawsze chodzi o duży budżet. Liczy się pomysł i jasno określony cel. Wszystkim nagrodzonym w tegorocznej edycji należą się wielkie brawai gratulacje.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Życki, wicedyrektor w zespole People & Change PwC

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Firmy muszą dbać o talenty