Firmy nie idą z duchem czasu

Sylwia Wedziuk
07-03-2018, 22:00

Raport Polski mikrobiznes jest w ogonie Europy, jeśli chodzi o korzystanie z technologii cyfrowych. To utrudnia podbój zagranicznych rynków

Rewolucja cyfrowa przed nami, a mali przedsiębiorcy niechętnie inwestują w nowe technologie — wynika z ósmej edycji raportu Banku Pekao o sytuacji mikro- i małych firm. W badaniu za 2017 r. wzięło udział aż 6,9 tys. właścicieli biznesów. Oprócz standardowych pytań o ich nastroje, sytuację finansową i gospodarczą, bariery rozwojowe, inwestycje oraz eksport pojawiły się także kwestie wykorzystania technologii cyfrowych w działalności. Odpowiedzi nie napawają optymizmem.

CZERWONE
ŚWIATŁO
Wyświetl galerię [1/3]

CZERWONE ŚWIATŁO

Mikro- i mali przedsiębiorcy są zadowoleni ze swojej kondycji i chętnie eksportują. Ale w najbliższym czasie będą musieli się zmierzyć z rewolucją cyfrową, do której nie są przygotowani — mówi Tomasz Styczyński, wiceprezes Pekao. Fot. ARC

Daleko w tyle

Tylko niewielki odsetek polskich mikroi małych firm idzie z duchem czasu.

— W rankingu, który mierzy poziom ucyfrowienia gospodarki i społeczeństwa, Polska lokuje się na siódmym miejscu od końca w Europie. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o poziom wdrażania technologii cyfrowych przez przedsiębiorstwa — pod tym względem wyprzedzamy tylko Rumunię, Łotwę i Węgry. A mamy rewolucję cyfrową i jeżeli mali przedsiębiorcy nie będą w niej uczestniczyć, to szybko wypadną z rynku — przestrzega Katarzyna Śledziewska, ekspert Digital Economy Lab Uniwersytetu Warszawskiego.

Jej zdaniem, niskie wykorzystanie technologii cyfrowych w polskich małych firmach będzie stanowić szczególnie istotną przeszkodę w podbijaniu globalnych rynków. Tym bardziej że Komisja Europejska pracuje nad stworzeniem jednolitego europejskiego rynku cyfrowego. Tymczasem większość badanych przez Pekao przedsiębiorców nie wykorzystuje zaawansowanych narzędzi analitycznych do usprawnienia biznesu. Tylko co piąta firma (19 proc.) korzysta z chmury obliczeniowej do przechowywania danych lub obsługi oprogramowania.

W internecie reklamuje się co prawda 60 proc. mikro- i małych firm, ale większość z nich wybiera najbardziej konwencjonalne rozwiązanie, czyli reklamę na stronie www. Zaledwie 41 proc. podmiotów ma profil w mediach społecznościowych, a 36 proc. dociera do potencjalnych klientów dzięki pozycjonowaniu swoich stron www. Prawie co trzecia firma wciąż wybiera tradycyjną metodę wysyłania oferty sprzedażowej poprzez e-mail. Ponadto zaledwie jedna czwarta badanych przedsiębiorców prowadzi sprzedaż internetową. Ponad połowa wciąż wykorzystuje w tym celu zamówienia e-mailowe.

Sprawniejsza administracja

Bardziej pozytywny obraz polskiej małej przedsiębiorczości wyłania się z pozostałych części badania Pekao. Ogólny wskaźnik koniunktury, będący głównym miernikiem nastrojów przedsiębiorców, wzrósł nie tylko w stosunku do 2016 r., ale był najwyższy w całej ośmioletniej historii badania. Przedsiębiorcy lepiej ocenili zarówno sytuację swoich firm, jak i gospodarki. Wciąż wykazują optymizm, jeśli chodzi rynek pracy. Nie widzą też problemu w dostępie do finansowania zewnętrznego, z którego coraz chętniej korzystają.

— Jeszcze cztery lata temu o niechęci do zadłużania się mówiło 40 proc. firm, dzisiaj tylko 27 proc. — podkreślał Tomasz Styczyński, wiceprezes Pekao, nadzorujący pion małych i średnich przedsiębiorstw.

Szczególnie chętnie w ostatnim czasie sięgają po leasing. Co ciekawe, dostęp do gotówki z zewnątrz jest według nich najmniej istotną barierą rozwojową dla MSP. Wciąż największy problem stanowi wysokość podatków, koszty pracy i duża konkurencja. W pierwszej trójce zazwyczaj znajdowały się również obciążenia biurokratyczne — a w tegorocznej edycji badania spadły na czwartą pozycję.

— Naszym zdaniem, może to być efekt coraz większego ucyfrowienia administracji, dzięki czemu dostęp do wielu rozwiązań jest szybszy i sprawniejszy. Mam tu na myśli np. CEiDG, ePuap czy e-Deklaracje. Tę hipotezę może potwierdzać fakt, że firmy od 2014 r. coraz lepiej oceniają jakość usług świadczonych im przez lokalną administrację — mówił Tomasz Styczyński.

Eksport się opłaca

Bank zapytał przedsiębiorców również o innowacje. Niestety, w tym zakresie od lat niewiele się zmienia.

— Mikro- i mali przedsiębiorcy niezmiennie charakteryzują się niską skłonnością do innowacji. Tylko około jednej czwartej takich firm wdraża nowe rozwiązania produktowe i ten poziom w zasadzie nie zmienia się od ośmiu lat — mówił Tomasz Styczyński.

Przy tym w 82 proc. przypadków przedsiębiorcy wydali na nowatorskie rozwiązania mniej niż 100 tys. zł. Najwięcej innowatorów jest wśród młodych firm, działających nie dłużej niż trzy lata. Spółki MSP notują lepsze wyniki, jeśli chodzi o działalność eksportową. Swoje produkty i usługi poza granicami Polski sprzedaje 16 proc. mikro- i 37 proc. małych firm. Jak mówią sami eksporterzy — to się opłaca. Notują przychody zdecydowanie wyższe niż firmy, które działają tylko w kraju. © Ⓟ\

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Firmy nie idą z duchem czasu