Przedsiębiorcy mają problem z wypłacaniem pensji. Jak wskazują wyniki raportu „People at Work 2022: A Global Workforce View” firmy ADP, najczęściej występującą nieprawidłowością są opóźnienia w przelewach wynagrodzeń - 48,82 proc. polskich pracowników deklaruje otrzymywanie pensji po terminie. Równocześnie 11,31 proc. przyznaje, że jest to w ich firmie bardzo częste zjawisko.
Wzrost częstotliwości błędów w paskach płac potwierdza także inny raport ADP „The potential of payroll: Global payroll survey 2022”. To, że najpowszechniejszymi błędami w obszarze wynagrodzeń są opóźnienia w ich wypłacaniu, przyznaje aż 26 proc. specjalistów zaangażowanych w ten obszar w firmach, które nie korzystają z outsourcingu usług kadrowo-płacowych. Na drugim miejscu najczęściej spotykanych nieprawidłowości są niedokładności w wypłacaniu pensji (18 proc. wskazań).
Opóźnienia w wypłatach występują najczęściej w branży medialnej – aż 75,56 proc. jej pracowników deklaruje otrzymywanie wynagrodzenia z poślizgiem. Trudności w tym zakresie ma również sektor nieruchomości – problem z terminowością potwierdza 64,58 proc. specjalistów.
– Najczęściej opóźnienia w wypłacie dotyczą zawodów wolnych, w których dominują umowy cywilnoprawne lub B2B. Niestety, często pracownicy zewnętrzni nie są traktowani przez działy rozliczeniowe priorytetowo, przez co otrzymują zapłatę nieterminowo. Na pewno w tych branżach firmy mają jeszcze sporo do poprawy w tym obszarze – mówi Anna Barbachowska, dyrektorka HR w ADP Polska.
Problemy z wynagrodzeniami, choć mogą wynikać z niedoboru pracowników w działach odpowiedzialnych za kadry i płace, wpływają na funkcjonowanie firm.
– Powtarzające się błędy w obszarze płac psują atmosferę w firmie i mogą powodować odpływ talentów, co w obliczu dużej konkurencji o pracowników może stanowić o utracie konkurencyjności przedsiębiorstwa – mówi Anna Barbachowska.