Firmy nie wiedzą, że mają assistance

Ubezpieczenia: Wielu przedsiębiorców w swoich polisach ma do dyspozycji usługi assistance, często bez opłat. Jednak mało kto z nich korzysta

Usługi assistance po wypadku komunikacyjnym to standard. Rzadko jednak przedsiębiorcy dzwonią po taką pomoc, kiedy w biurze stłucze się szyba, zacznie przeciekać dach czy zepsuje się drukarka. A powinni.

— Wiele pakietów ubezpieczeń dla małych i średnich firm zawiera assistance w standardzie, jednak przedsiębiorcy często nie zdają sobie z tego sprawy. Od dwóch lat nie mieliśmy żadnego zgłoszenia z assistance, choć szkody z polis dla MSP w tym czasie się zdarzały — mówi Marta Mazaraki, menedżer do spraw ubezpieczeń małych i średnich przedsiębiorstw w Gothaerze.

Darmowe usługi

Assistance może sprawnie uzupełnić niezbędne działania po szkodzie.

— Na przykład, jeśli klient ma ubezpieczenie szyb i jedna z nich zostanie stłuczona, to odszkodowanie może przyjąć formę zorganizowanej i opłaconej przez ubezpieczyciela usługi szklarza, który dokona naprawy w miejscu zdarzenia. Dzięki temu przedsiębiorca nie musi tracić czasu na szukanie usługodawcy, płacić mu z własnej kieszeni, a potem ubiegać się o refundację u ubezpieczyciela — przekonuje Andrzej Olechniewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia dla MSP w Warcie.

Poza tym assistance to w wielu przypadkach dodatek, do którego nie trzeba dopłacać.W standardzie, bez żadnych opłat, oferuje takie usługi Gothaer razem z pakietem GoBiznes. W cenie ma je również Warta w ramach Warty Ekstrabiznes Plus oraz Allianz, gdzie płatna będzie tylko wersja rozszerzona takich usług.

Za assistance dopłacić trzeba w Ergo Hestii — 35 zł, co odpowiada ok. 15 proc. minimalnej składki za ubezpieczenie od ognia i innych zdarzeń losowych. W PZU assistance razem z pakietem dla małych i średnich firm PZU Doradca kosztuje 50 zł. Compensa natomiastuzależnia koszt assistance od łącznej składki płaconej za cały pakiet ubezpieczeniowy Mój Biznes.

— Pakiet pomocowy nie może jednak kosztować mniej niż 15 zł — zaznacza Damian Andruszkiewicz, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń dla MSP w Compensie. Niektórzy ubezpieczyciele w ogóle nie oferują takich usług w pakietach dla MSP. Tak jest w przypadku Avivy i InterRisku.

Izabela Krasowska z biura prasowego InterRisku zapewnia jednak, że ta opcja niedługo może się pojawić. Warto też pamiętać, że same ubezpieczenia dla MSP nie są jedynym źródłem usług assistance. Dodawane są one także do ofert banków i firm leasingowych, dedykowanych małym i średnim przedsiębiorcom.

— Najczęściej pojawiają się w produktach bankowych, na przykład pakiecie z kontem firmowym — mówi Joanna Nadzikiewicz, dyrektor handlowy w Europ Assistance Polska.

Pomoc z ograniczeniami

Zakres usług assistance w ubezpieczeniach dla MSP u większości ubezpieczycieli jest podobny. W jego ramach można skorzystać z pomocy specjalistów — ślusarza, elektryka, hydraulika, szklarza, technika urządzeń grzewczych, dekarza, murarza, glazurnika i parkieciarza. Ubezpieczyciel pokryje koszty ich dojazdu do miejsca zdarzenia, robocizny, a czasem również materiałów niezbędnych do wykonania usługi.

Nie można jednak liczyć na taką pomoc bez ograniczeń — ubezpieczyciele limitują zarówno koszt danych usług, jak i ich liczbę. Zazwyczaj specjalistów można wezwać nie więcej niż 2 razy w okresie ubezpieczenia — w Warcie warunek ten dotyczy tylko szklarza, pozostałych można wzywać bez ograniczeń. Ponadto wartość pomocy specjalistów nie może przekroczyć określonej kwoty — w PZU jest to 5 tys. zł, w Warcie i Gothaerze 500 zł, a w Ergo Hestii 600 zł.

— W przypadku Allianza w ramach usług serwisowych pomoc jest udzielana do 500 zł za każdą interwencję i maksymalnie do trzech interwencji w ciągu roku ubezpieczeniowego — mówi Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance, fimie, która zapewnia Allianzowi usługi assistance.

Trzeba też pamiętać, że assistance nie obejmuje niektórych drobnych szkód, które można załatwić samodzielnie — np. wymiany żarówek czy zatkania zlewu albo umywalki. Specjalista przyjedzie do awarii sprzętu w firmie, ale musi to być sprzęt, który ubezpieczony nabył jako nowy, a w chwili awarii nie jest starszy niż 6 lat. Warta w swoich warunkach informuje, że datę nabycia sprzętu trzeba zatem udokumentować. Wymienia też urządzenia, które do sprzętu biurowego można zaliczyć.

Pielęgniarka w pakiecie

Assistance to także pomoc polegająca na transporcie mienia w bezpieczne miejsce po szkodzie i przechowywaniu go w lokalu wskazanym przez ubezpieczyciela, jeśli firma nie dysponuje odpowiednim. Tutaj też są ograniczenia — np. w PZU taki transport może mieć zasięg maksymalnie 50 km, skorzystać można z niego nie więcej niż 2 razy w okresie ubezpieczenia, a koszt usługi nie może przekroczyć 5 tys. zł. Ubezpieczyciel obejmie także dozór nad ocalałym mieniem po szkodzie — w przypadku PZU maksymalnie do 72 godzin.

Standardowym elementem assistance dla przedsiębiorców jest także pomoc medyczna. W jej ramach można dzwonić po porady czy umówić wizytę u lekarza. Ponadto ubezpieczyciel może zorganizować transport do szpitala i pokryć jego koszty, dostarczyć leki czy zapewnić pomoc pielęgniarską po hospitalizacji — do trzech dni od momentu wypisania ze szpitala i maksymalnie 2 razy w okresie ubezpieczenia do kwoty nieprzekraczającej 1 tys. zł albo 2 tys. zł, zależnie od ubezpieczyciela i posiadanego pakietu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Firmy nie wiedzą, że mają assistance