Firmy oceniają pomoc publiczną

Magdalena Krukowska
02-02-2005, 00:00

Przedsiębiorstwa chętnie korzystają ze środków pomocowych, ale i tak nie mają one znaczącego wpływu na innowacyjność.

Komisja Europejska opublikowała nowy Innobarometr, czyli wyniki badań na temat korzystania przez europejskie firmy z programów pomocowych przy rozwijaniu działalności innowacyjnej. W sondażu wzięło udział 4,5 tysiąca kierowników przedsiębiorstw zatrudniających od 20 do 500 pracowników.

Przed Rumunią

Z raportu wynika, że przeciętnie 31 proc. innowacyjnych firm korzysta chociaż z jednej formy wsparcia. Najbardziej aktywne są Cypr i Austria, dla których ten wskaźnik wynosi około 60 proc. Polska nie odbiega od średniej unijnej, ale jednocześnie jest obok Rumunii krajem, w którym jest najmniej innowacyjnych przedsiębiorstw — tylko 18 proc., podczas gdy średnia dla krajów starej Unii to 47 proc.

Najwięcej firm skorzystało ze wsparcia na rozwój współpracy i szkolenia, najmniej — na wdrożenie nowych procesów technologicznych oraz badania i rozwój.

W Polsce, na dokształcanie pracowników dostała dofinansowanie jedna piąta przedsiębiorców. Średnio 14 proc. firm europejskich otrzymało pomoc na badania rynkowe związane z wprowadzeniem nowych produktów. Polska wraz z Łotwą, Litwą, Luksemburgiem, Estonią i Czechami to kraje, w których wsparcie działań związanych z badaniami i rozwojem jest niemal zerowe albo firmy nie wiedzą, jak się o nie ubiegać. Jedna czwarta przedsiębiorców skorzystała z usług doradczych dotyczących wdrażania innowacji — głównie rad konsultantów prywatnych firm, a tylko 5 proc. skorzystało z usług instytucji publicznych. Polacy wyróżniają się z kolei, jeżeli chodzi o... patriotyzm. Aż 78 proc. nowości polscy przedsiębiorcy lansują na rynku krajowym, podczas gdy jedna czwarta firm unijnych wprowadza swoje innowacyjne produkty lub usługi za granicą. Jednocześnie większość z nich nie chroni swoich pomysłów patentami czy rejestracją znaków towarowych.

Niższe koszty

20 proc. badanych przedsiębiorców uważa, że główną korzyścią otrzymywania wsparcia zewnętrznego jest zmniejszenie kosztów. Na drugim miejscu jest zwiększenie jakości innowacji. Jednak większość menedżerów zaprzecza, aby pomoc publiczna była kluczowa w realizacji projektu innowacyjnego w ich firmach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Krukowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Firmy oceniają pomoc publiczną