Firmy potrzebują mistrzów

  • Dorota Czerwińska
30-10-2012, 12:54

Rozmowa z Joanną Malinowską-Parzydło, prezesem Polskiego Stowarzyszenia Mentoringu

Relacja mistrz – uczeń jest stara jak świat. Oparta na wzajemnym zaangażowaniu i dzieleniu się wiedzą. Oferuje zyski obu stronom.

„Puls Biznesu”: Właśnie powołano Polskie Stowarzyszenie Mentoringu. W jakim celu?

Joanna Malinowska-Parzydło: Celem stowarzyszenia jest opisanieeuropejskich i krajowych standardów profesji mentora, najlepszych praktyk programów mentoringowych dla firm, organizacji zawodowych i samorządowych, stworzenie ścieżek edukacji, a następnie rynku pracy dla mentorów. Uczymy się na doświadczeniach rynku coachingu, który na początku w Polsce zderzył się z problemem, którego chcemy uniknąć, powołując Polskie Stowarzyszenie Mentoringu.

Debiutujący rynek coachingu skupił się na sprzedaży certyfikatów. Tymczasem w przypadku tak odpowiedzialnej profesji jak coach czy mentor warto główny nacisk położyć na weryfikację dojrzałości osób otrzymujących certyfikat — spójnych, mądrych, z doświadczeniem życiowym i zawodowym, z referencjami potwierdzającymi standardy etyczne i moralne. A żeby coś weryfikować, trzeba to najpierw opisać. Wielu menedżerów nie umie dziś odpowiedzieć na pytanie: „Co konkretnie kupuję, kiedy płacę za coaching mojego najlepszego pracownika?”. Zdecydowaliśmy, że ważne jest dla nas, aby nie iść na skróty, sprzedając zachodnie certyfikaty na polskim rynku. Chcemy tworzyć rozwiązania szyte na miarę potrzeb firm i ludzi. Mamy jako Stowarzyszenie także ambicję i cel, aby w przyszłości zostać alternatywnym pracodawcą dla najlepszych krajowych ekspertów, którzy w wieku około 45+ zastanawiają się, co dalej.

Szkolenia to za mało?

Jako wieloletni dyrektor personalny obserwuję, że rozwijanie ludzi poprzez tradycyjny grupowy trening zachowań i umiejętności przynosi krótkotrwałe rezultaty. Mentoring natomiast jest rodzajem pomostu między dwoma bardzo różniącymi się pokoleniami (nazywanymi X i Y), które muszą skutecznie współpracować na rzecz rozwoju biznesu i rynku pracy.

Kto może być mentorem?

Praktyka skutecznych programów mentoringowych pokazuje, że mentor to osoba, która umie dzielić się swoim doświadczeniem życiowym i biznesowym, odważna w działaniu, ciekawa drugiego człowieka, budująca zaufanie i skuteczne relacje. Mentor współpracuje w sposób, który motywuje do rozwoju i doskonalenia. Wspiera w określaniu elastycznych i ambitnych celów. Pokazuje możliwości i podkreśla wyzwania, których sami mogliśmy nie dostrzec. A posiadanie dobrze sformułowanego długoterminowego celu i „mapy” zaoferowanej przez mentora pozwala uniknąć wielu zbędnych kosztów.

Stowarzyszenie planuje profesjonalizację mentoringu. Co to znaczy?

Profesjonalizacja w naszym rozumieniu oznacza opisanie zasad, kompetencji, standardów działania, narzędzi, dobrych praktyk w mentoringu, także w ramach programów organizowanych przez firmy, organizacje zawodowe, uczelnie. Profesjonalizacja to zarządzanie, budowanie systemu edukacji mentorów, budowanie świadomości wokół roli i zadań profesjonalnego mentora.

Można być zawodowym mentorem?

Mówimy o profesji, bo wymaga ona długoterminowego doskonalenia się. Przeanalizujemy najlepsze praktyki światowe i europejskie, aby móc odpowiadać na coraz częściej zadawane już dzisiaj pytanie: „Co mam zrobić, żeby zostać dobrym, profesjonalnym, skutecznym mentorem?”. Otwieramy się na menedżerów i coachów, którzy dojrzeli do zmiany profesji. Na osoby, które osiągnęły sukcesy w różnych sferach życia i biznesu, a teraz chcą się dzielić swoim doświadczeniem. Jest bowiem taki moment w życiu wielu dojrzałych ludzi biznesu, kiedy najważniejsze twarde cele biznesowe zostały zrealizowane i pojawiają się pytania: „Co dalej?”, „Gdzie i kto potrzebuje mojego doświadczenia, bezcennej wiedzy, skutecznych strategii działania, które nazwałem i przetestowałem w ciągu mojego życia?”. Naszym celem jest budowanie rynku pracy dla doświadczonych mentorów i dojrzałych ekspertów, którzy po przekroczeniu progu 45 lat zaczynają odczuwać pewien niepokój związany ze stabilnością zatrudnienia na pożądanym stanowisku i nieuchronną koniecznością odstąpienia atrakcyjnego miejsca pracy młodym następcom.

Międzynarodowy Kongres Kadry & Expo

Joanna Malinowska-Parzydło będzie prelegentem na XVI Międzynarodowym Kongresie Kadry & Expo, który odbędzie się 12-14 listopada w hotelu Marriott w Warszawie. Organizatorem jest Nowoczesna Firma, a patronat medialny sprawuje „Puls Biznesu”. To największe wydarzenie w branży HR w Europie Środkowej. Kongresowi będzie towarzyszyło Expo Kadry, platforma spotkań i kontaktów między dostawcami i odbiorcami usług HR. Uczestnictwo w Expo Kadry jest bezpłatne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Firmy potrzebują mistrzów