Choć 73 proc. polskich przedsiębiorstw przemysłowych odczuło negatywne skutki pandemii koronawirusa, to 55 proc. oczekuje wyników finansowych porównywalnych do poprzedniego roku – wynika z badania przeprowadzonego przez PMR na zlecenie Dassault Systèmes. Taki sam odsetek firm twierdzi, że COVID-19 odbije się na ich sektorze w 2021 r. W związku z tym 42 proc. przedsiębiorców chce m.in. zwiększyć efektywność biznesową oraz innowacyjność w zakresie nowych produktów i usług.
Niespełna trzy na cztery badane spółki znają pojęcie „transformacji cyfrowej”. Rozumieją przez nią przede wszystkim automatyzację i integrację procesów produkcyjnych (80 proc.), cyfrowe narzędzia wspierające sprzedaż i marketing (77 proc.) oraz usługi zdalne (71 proc.). Niemal dwie trzecie deklarują, że zaczęły już wdrażać poszczególne rozwiązania. Natomiast 14 proc. firm twierdzi, że już zakończyły ten proces, a utożsamiają go głównie z wprowadzeniem pracy zdalnej.
Taki sam odsetek nie planuje podobnych działań. Te firmy są zgodne, że nie widzą korzyści z transformacji cyfrowej. Prawie połowa zbyt mało wie na ten temat, a 36 proc. nie wie, do kogo się w tej sprawie zwrócić.
– Rolą dostawców powinno być więc zapewnienie informacji w tym zakresie odbiorcom: zarówno decydentom, jak i kadrom zarządczym odpowiedzialnym za rozwój technologiczny swoich przedsiębiorstw – uważa Paweł Olszynka, ekspert PMR.