Firmy robią biznes na internecie rzeczy

aktualizacja: 08-01-2018, 12:05

Na rynku widoczny jest szybki wzrost ilości urządzeń bazujących na technologii internetu rzeczy. Trend ten będzie się rozwijać w szybkim tempie. Dla firm oznacza to zyski, ale i olbrzymie wyzwania.

W roku 2022 wartość rynku internetu rzeczy (IoT) może osiągnąć już poziom 640 mld USD, notując 25 proc. wzrost w stosunku do 2017 r. – wskazują na to dane firmy badawczej MarketsandMarkets. Natomiast według wskazań firmy analitycznej IHS Markit, obecnie na świecie do sieci podłączonych jest już 20 mld urządzeń. Ale w tym przypadku technologia to jedno, zapewnienie oczekiwanego przez użytkowników poziomu prywatności i bezpieczeństwa, drugie .

W strefie mobilnej

Zdaniem Pawła Kacperka, zajmującego się analizą sektora  IoT w najbliższych latach będziemy mieć do czynienia z dynamicznym wzrostem produktów i usług bazujących na tejże technologii. Największej ilości zastosowań IoT spodziewać można się w branży motoryzacyjnej, w transporcie, handlu detalicznym i w sektorze medycznym. Internet rzeczy wykorzystywany będzie jako element usprawniający produkcję czy obsługę klienta. Duży potencjał IoT dżemie także w rozwiązaniach z zakresu ochrony i monitoringu zdrowia, zwłaszcza w kontekście produktów umożliwiających kontrolę kondycji i stanu zdrowia człowieka. 

Nowe rozwiązania będą udostępniane głównie w chmurze obliczeniowej i sprzedawane w modelu abonamentowy, co – zdaniem Pawła Kacperka – może się przekładać na wzrost rozproszenia danych i rodzić tym samym większą potrzebę ich późniejszego usystematyzowania i reorganizacji wielu procesów technologicznych i biznesowych. To duże wyzwania, z którymi firmy będą się w najbliższym czasie musiały zmierzyć. 

Istotne będzie również zapewnienie bezpieczeństwa urządzeń i gromadzonych przez nie danych. Przedsiębiorcy będą musieli dostosować swoją aktywność również do wymogów dyrektywy RODO (nowe regulacje wejdą w życie w maju 2018 r.). 

„Zapowiadane kary sięgają nawet 20 milionów EUR, bądź 4 proc. globalnych rocznych obrotów przedsiębiorstwa. Kroki podjęte odpowiednio wcześniej pozwolą spokojnie czekać na wiosenną dyrektywę i skupiać się na kluczowych działaniach”, przypomina Paweł Kacperek.

Dodatkowo, zwraca on również uwagę na trendy związane z przenoszeniem usług do sfery mobile, szybkim rozwojem marketingu spersonalizowanego i wzrostem znaczenia analityki danych.

Popyt na nowe technologie

Dopiero teraz możliwe będzie wskazanie faktycznych wyników osiąganych dzięki wdrażaniu technologii IoT. James Kirkland, główny architekt i specjalista IoT w Red Hat, zauważa, że dotychczas wiele firm traktowało internet rzeczy w kategoriach eksperymentu, dopiero teraz technologię tę zaczynają uwzględniać w swoich strategiach rozwoju. 

„ Widoczny jest wzrost zainteresowania IoT, w szczególności w branżach, w których niezbędna jest optymalizacja kosztów. Przykładowo, niższe ceny energii napędzają zwiększony popyt w rozwiązania IoT np. w przemyśle naftowo-gazowym. Spodziewamy się, że będą kontynuowane działania na rzecz zwiększenia wydajności oraz poprawy doświadczenia klientów w celu zwiększenia popytu, w szczególności w mało dochodowych przedsiębiorstwach, takich jak placówki handlu detalicznego. Firmy o dużych zasobach kapitałowych (takie jak przedsiębiorstwa produkcyjne) chcą usprawniać procesów w wyniku zastosowania technologii IoT w obszarze predykcyjnego utrzymania ruchu oraz rozwiązań z obszaru uczenia maszynowego”, zaznacza James Kirkland. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Firmy robią biznes na internecie rzeczy