Forum na Wzgórzach–Biznes Rodzinny ma unikatowy charakter z kilku powodów. Po pierwsze — wyróżnia się bardzo wysokim poziomem merytorycznym. Prelegentami są praktycy: założyciele znanych biznesów, przedstawiciele drugiego pokolenia, które przejmuje po nich stery rodzinnych firm, a także specjaliści ze strony partnerów forum — PwC i BNP Paribas.
Po drugie — wyróżnia je publiczność. Forum na Wzgórzach gromadzi unikatowe grono uczestników. Przyjeżdżają tu całe rodziny z dziećmi, co buduje specyficzny klimat bezpośredniości i luzu. Niektórzy są obecni od pierwszej edycji i robią rezerwacje na kolejny rok zaraz po zakończeniu bieżącej edycji forum.
Po trzecie — last but not least wyjątkowe miejsce, gdzie odbywa się forum, sprzyjające tworzeniu pozytywnej atmosfery. To hotel na Wzgórzach Dylewskich oraz gospodarze — Irena Eris i Henryk Orfinger, patroni wydarzenia.
Psychologiczna strona zmiany władzy
Formuła forum jest stała — jest miejscem wymiany wiedzy, opinii między dwoma pokoleniami biznesu oraz przestrzenią do rozmów o sukcesji. Od dwóch lat agendę uzupełnia trzeci temat — fundacje rodzinne.
Tegoroczne, piąte Forum na Wzgórzach Biznes Rodzinny odbędzie się 22-23 maja. Będzie miało nieco odmienny charakter. Po pierwsze — na panele i rozmowy zarezerwowaliśmy dwa dni. Zmodyfikowaliśmy też nieco program, przychylając się do sugestii uczestników ubiegłorocznego forum o rozwinięcie wątków związanych z miękkimi elementami zarządzania firmą i przekazywania biznesu w ręce młodszego pokolenia. Przy okazji dyskusji na temat sukcesji bardzo wyraźnie zaczął przebijać się wątek dotyczący psychologicznych, emocjonalnych aspektów zmiany władzy w firmie, które są udziałem założycieli, następców i całych rodzin. Pięknie opowiadał o tym Piotr Voelkel. Założyciel Grupy Kapitałowej VOX mówił, jakim wyzwaniem i obciążeniem dla całej rodziny była pokoleniowa zmiana w firmie.
Niezwykle ciekawa była rozmowa z ojcem i córką — Maciejem Formanowiczem, założycielem grupy Forte, i Marią Florczuk, kontynuatorką, prezeską firmy, w której dzielili się doświadczeniami związanymi z przygotowaniem i przeprowadzeniem sukcesji, przyznając, jak momentami był to emocjonalnie trudny proces.
Poruszające wystąpienie miała Anna Kruk, twórczyni biżuteryjnej marki Ania Kruk, która ze swadą i zaangażowaniem opowiadała o tym, jak podjęła się próby kontynuacji rodzinnego biznesu...zaczynając od zera, jaki był koszt zaangażowania i wyrzeczeń, oraz o tym że sięgnęła po wsparcie psychologiczne, żeby uporządkować sprawy wokół siebie i móc rozwijać firmę, zachowując work-life balance.
Dzień warsztatów i dzień dyskusji
Unikatową cechą Forum na Wzgórzach jest kameralny charakter — miejsca wystarcza dla 150 osób, co daje możliwość stworzenia atmosfery niemal intymnych, bardzo osobistych opowieści i relacji. Podczas tegorocznego forum chcemy poszerzyć przestrzeń do wymiany wiedzy niezwiązanej wprost z sukcesją. Pierwszy dzień będzie miał charakter warsztatowy o tematyce skrojonej raczej pod potrzeby młodszej publiczności, czyli pokoleń przejmujących rodzinne biznesy. Będzie mowa o work-life balance, osobistych wartościach w rozwoju młodego lidera, nowoczesnych technologiach zarządzania przedsiębiorstwem, ale też o zarządzaniu stresem i budowie sprężystości psychicznej oraz komunikacji i współpracy w firmach rodzinnych.
Drugi dzień tradycyjnie wypełnią panele z udziałem znanych polskich przedsiębiorców. W panelach wystąpią m.in.: Piotr Krupa, prezes Kruka, Krzysztof Domarecki, prezes Seleny, Adam Sikorski, prezes Unimotu, i wielu innych. Panele będą przeplatane wystąpieniami eksperckimi naszych partnerów, którzy sporo miejsca poświęcą fundacjom rodzinnym. Poszukają też odpowiedzi na pytanie, czy możliwa jest sukcesja bez sporu.
Sukcesja w pierwszym pokoleniu
Podczas czterech dotychczasowych edycji Forum na Wzgórzach poznaliśmy wiele budujących przykładów zgodnej, przemyślanej, dopracowanej sukcesji. Na rynku nie brakuje jednak rodzinnych biznesów targanych konfliktami, w tym również bardzo znanych.
W pewnym stopniu jest to skutek niewielkiego doświadczenia w przekazywaniu władzy między pokoleniami — to dopiero początek sztafety pokoleniowej w niektórych biznesach rodzinnych, gdzie odpowiedzialność za firmy przejmują dzieci założycieli. Firmą z taką tradycją jest np. Bonnier Group, wydawca „Pulsu Biznesu”, którą zarządza już siódme i ósme pokolenie założycieli.
Według statystyk w Polsce działa około 830 tys. firm rodzinnych, z czego ponad połowa jest zarządzana przez założycieli. Czasem nie mają pomysłu, komu przekazać firmę, ale motywacją do trzymania sterów w ręce jest brak skłonności do ich oddania następcom i niechęć do przejścia na emeryturę. Podczas ubiegłorocznego panelu z udziałem Zbigniewa Jakubasa, Henryka Orfingera, Krzysztofa Pawińskiego i Marka Roeflera uczestnicy zgodzili się, że nie ma czegoś takiego jak wiek emerytalny przedsiębiorcy.
Może to mieć wpływ na dynamikę sukcesji. Z danych PwC wynika, że 58 proc. przedstawicieli młodego pokolenia ocenia, że ich rodzice lub członkowie rodziny będący u sterów firm mają duży problem z przejściem na emeryturę. Być może dlatego przez to poczucie niezbędności u rodziców założycieli aż 67 proc. następców uważa, że sprawdzenie się w roli nowego lidera będzie trudne. Choć proces przekazywania władzy w coraz większym stopniu determinuje biologia, to plany sukcesji często są odkładane. Z badania PwC wynika, że 60 proc. przedstawicieli młodego pokolenia ma świadomość istnienia planu sukcesji, choć niektórzy nie byli zaangażowani w jego opracowanie, ale 5 proc. nie wie, czy taki plan istnieje.
Forum na Wzgórzach–Biznes Rodzinny jest miejscem, gdzie o problemach, o których informują badania i statystyki, można rozmawiać w przyjaznej atmosferze z ludźmi, którzy je rozwiązali lub z nimi właśnie się mierzą.

Już po raz piąty zapraszamy na Forum na Wzgórzach. Mamy doświadczenie jak organizować takie wydarzenia i wiemy czego oczekują uczestnicy. Rozumiemy wyzwania, z którymi się mierzą, ponieważ sami na co dzień stawiamy im czoła w naszej firmie.
Głównym tematem jest sukcesja – jak ją zaplanować i skutecznie przeprowadzić. Od dwóch lat stałym elementem dyskusji na forum jest fundacja rodzinna, która od samego początku wzbudza nasze duże nadzieje jako narzędzie ułatwiające proces sukcesji w polskich firmach rodzinnych. W ubiegłym roku temat fundacji budził pewne kontrowersje, związane z dyskusją nad koniecznością zmian w przepisach, zainicjowaną przez Ministerstwo Finansów.
Musimy mieć świadomość, że zmiany nas czekają. Liczymy jednak, że będą one przemyślane i nie zaskoczą przedsiębiorców.
W drugą rocznicę wejścia w życie ustawy o fundacji rodzinnej, 22 maja 2025 r., spotykamy się tradycyjnie na Wzgórzach Dylewskich w hotelu Dr Irena Eris w ramach organizowanego przez „Puls Biznesu” zjazdu przedstawicieli firm rodzinnych, żeby dyskutować o największych wyzwaniach dla biznesu prywatnego w Polsce w roku 2025.
W tak dynamicznych czasach nie brakuje poważnych wyzwań stojących przed firmami rodzinnymi. Jako partner wydarzenia zdecydowaliśmy się zainicjować dwie rozmowy, które dotyczą praktycznych zagadnień dla zarządzających i sukcesorów.
Pierwszego dnia forum, w którym skoncentrujemy się na przyszłości firm rodzinnych i roli młodych liderów w ich dalszym rozwoju, zapraszamy na panel dyskusyjny zatytułowany „Młodsze pokolenie w firmie rodzinnej”. Wraz z panelistami i panelistkami będziemy dyskutować m.in. o tym, jak budować autorytet i tożsamość młodych liderów w firmie rodzinnej, jak dbać o zaufanie i komunikację międzypokoleniową oraz jak przygotowywać firmę do zmian pokoleniowych.
Drugiego dnia forum zapraszamy na panel dyskusyjny dotyczący fundacji rodzinnej. W trakcie rozmowy z zaproszonymi gośćmi będziemy analizować pierwsze wnioski ze stosowania przepisów o fundacji rodzinnej przez polskich przedsiębiorców. Powiemy, jakie są zalety fundacji, ale też wypunktujemy utrudnienia w jej prowadzeniu lub wręcz zniechęcające do podjęcia decyzji o powołaniu jej do życia.
Uważamy, że te dwa zagadnienia są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i kontynuacji rozwoju przedsiębiorczości rodzinnej w Polsce. Fundacja rodzinna jest przełomowym i do tej pory najbardziej kompleksowym narzędziem, które daje polskim przedsiębiorcom szansę na ponadpokoleniowe zaplanowanie sukcesji opartej na nowoczesnym krajowym rozwiązaniu, bez konieczności szukania drogiej zagranicznej alternatywy.
Oprócz przepisów kluczowe znaczenie dla sukcesji przeprowadzonej z sukcesem są przygotowani do niej sukcesorzy i otwarci na zmiany założyciele. O tym, czego od siebie potrzebują i jak mogą wspierać się w procesie zmian pokoleniowych oraz o wyzwaniach i rozwoju sukcesorów, rozmów nigdy dosyć.