Firmy wybierają kredyt konsumencki

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2024-06-02 20:00

Mikro i małym przedsiębiorstwom trudno zdobyć finansowanie z banków. Korzystają więc z oferty konsumenckiej i pozabankowej.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Dlaczego mikro i małe firmy wybierają konsumenckie produkty finansowe?
  • Czy banki chętnie finansują mikro i małe firmy?
  • Gdzie przedsiębiorcy szukają finansowania, jeśli nie mogą na nie liczyć w bankach?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Właściciele mikro i małych przedsiębiorstw częściej sięgają po produkty bankowe przeznaczone dla konsumentów niż po usługi skierowane do firm – wynika z analizy firmy PragmaGO, przeprowadzonej na próbie ok. 21 tys. klientów z sektora MŚP.

Przy tym aż 90 proc. badanych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze korzysta albo korzystało z kredytu konsumenckiego. Najczęściej są to kredyty hipoteczne. Część takich firm posiada też konsumenckie limity odnawialne.

Aż połowa badanych przedsiębiorstw nigdy nie miała natomiast firmowego kredytu. Do tego prawie 60 proc. respondentów nie korzysta z firmowych limitów kredytowych.

Eksperci PragmaGo oceniają, że choć potrzeby mikro i małych firm w zakresie finansowania są duże, to sektor bankowy ich nie zaspokaja. Potwierdzają to również dane Biura Informacji Kredytowej (BIK), które pokazują, że zaledwie 17 proc. mikroprzedsiębiorców korzysta z usług bankowych. W przypadku przedsiębiorstw działających na rynku powyżej 10 lat jest to 25 proc.

Pozyskanie firmowego kredytu w banku to czasochłonny i skomplikowany proces dla mikro i małych firm. Z kolei bankowe produkty dla klientów indywidualnych można nabyć szybko i sprawnie, ale nie są one dostosowane do potrzeb firm pod względem wysokości limitów, procesów i harmonogramów spłat.

Zdaniem ekspertów PragmaGo wysoki stopień ubankowienia badanych przedsiębiorców konsumenckimi produktami kredytowymi pokazuje, że są to osoby dobrze oceniane przez banki w zakresie zdolności kredytowej. Instytucje te skupiają się jednak na rozwoju produktów dla sektora konsumenckiego i dużych działalności gospodarczych. MŚP są dla nich trudnym klientem, w przypadku którego niełatwo o rentowność, dlatego przedsiębiorcy potrzebujący pieniędzy zaciągają kredyty jako osoby indywidualne albo szukają ich w instytucjach innych niż banki i fintechach.

PragmaGo badała firmy, które skorzystały z oferowanego przez nią finansowania embedded finance dla biznesu. Są to usługi oferowane w środowiskach partnerów, czyli podmiotów mających duże bazy klientów i technologię, z której klienci na co dzień korzystają. Chodzi np. o operatorów terminali płatniczych, bramki płatnicze, sklepy e-commerce B2B czy platformy marketplace.