Firmy z USA testują Polskę

Sekretarz handlu i największe firmy doradzające prezydentowi Obamie szukają nad Wisłą barier i korzyści.

Wizyta za wizytą. W ubiegłym tygodniu prezydent Bronisław Komorowski był na forum gospodarczym w Nowym Jorku, na które pojechała misja polskich firm. W tym tygodniu w Polsce jest Penny Pritzker, sekretarz handlu USA, i delegacja największych amerykańskich firm wchodzących w skład Prezydenckiej Rady Eksportu (PEC), m.in. Xerox, Vermeer, Archer Daniel Midland, Boeing, Ebay, IBM, Pfizer, 32 Advisors czy UPS.

— Chcemy zwiększyć obecność amerykańskich firm w Polsce i jesteśmy otwarci na polskie firmy w USA. Polska to jedna z 20 czołowych gospodarek wschodzących na świecie. Osiągnęła tak wiele dzięki uporowi i ciężkiej pracy. Dziś Polska jest 54. partnerem handlowym USA. Jesteśmy w trakcie negocjacji Transatlantyckiego Partnerstwa w Dziedzinie Handlu i Inwestycji (TTIP), które prezydent Bronisław Komorowski określił jako gospodarcze NATO. Nie czekajmy na podpisanie TTIP. Duże szanse dla rozwoju naszych relacji handlowych widzę w takich sektorach, jak: infrastruktura, energooszczędne budownictwo, technologia, energetyka, obronność, IT — mówi Penny Pritzker, sekretarz handlu USA.

Delegacja spędzi siedem dni w Polsce i Turcji. Spotka się z przedstawicielami rządów i biznesu, będzie szukała barier we współpracy handlowej oraz korzyści płynących z inwestycji w Polsce.

— Zanim trafiłem do administracji, przez 30 lat pracowałem w sektorze bankowym, w którym doradzałem klientom. Jestem przekonany w 100 proc., że Polska oferuje mnóstwo biznesowych okazji — uważa Stefan Selig, podsekretarz ds. handlu międzynarodowego.

— Przygotujemy raport z tej wizyty i przekażemy go prezydentowi — twierdzi Ursula Burns, prezes i dyrektor generalny Xerox Corporation.

Amerykańskie firmy są liderem wśród zagranicznych inwestorów w Polsce. Co prawda według danych NBP napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) z tego kraju wyniósł na koniec 2012 r. 11 mld USD, jednak Amerykańska Izba Handlowa szacuje, że jest to 91 mld zł, a firmy z USA stworzyły nad Wisłą 200 tys. miejsc pracy.

Wśród projektów prowadzonych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych ponad 30 proc. stanowią amerykańskie. Coraz częściej także polskie firmy decydują się na ekspansję kapitałową w USA. Wartość polskich BIZ w USA osiągnęła 2 mld USD. W 2013 r. polski import z USA wyniósł 5,5 mld USD, a eksport — 4,8 mld USD.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Firmy z USA testują Polskę