Focus Telecom wypłynął na chmurze

opublikowano: 05-02-2013, 00:00

Pomysł na biznes: Startowali w kryzysie i szybko musieli zweryfikować biznesplan. Dziś firma zarabia na innowacjach dla oszczędnych

W 2008 r. więcej przedsiębiorców myślało o zamykaniu biznesów niż otwieraniu nowych. Ale były też takie firmy, których start zbiegł się z kryzysem. Spowolnienie zaskoczyło też twórców Focus Telecom Polska, firmy oferującej usługi telekomunikacyjne dla przedsiębiorstw w chmurze obliczeniowej, którzy chwilę przed całym zamieszaniem dopinali swoje pomysły na ostatni guzik.

Kiedy w 2008 pojawił się kryzys, powstający właśnie Focus Telecom postanowił czym prędzej ruszyć z ofertą telekonferencji w chmurze. — To był dobry ruch, bo kryzys przyspieszył modę na telekonferencje i wideokonferencje zamiast podróży służbowych — mówi Cezary Małuj, prezes firmy. [FOT. WM]
Kiedy w 2008 pojawił się kryzys, powstający właśnie Focus Telecom postanowił czym prędzej ruszyć z ofertą telekonferencji w chmurze. — To był dobry ruch, bo kryzys przyspieszył modę na telekonferencje i wideokonferencje zamiast podróży służbowych — mówi Cezary Małuj, prezes firmy. [FOT. WM]
None
None

— Nagle przedsiębiorstwa zaczęły ciąć koszty, gdzie się da, i szukać tańszych rozwiązań. Szybko stało się dla nas jasne, że jeśli nie zareagujemy w odpowiedni sposób, ze startem może być ciężko — opowiada Cezary Małuj, prezes firmy.

Szybka zmiana planów

W spółkę jej twórcy zainwestowali niemałe pieniądze z własnej kieszeni. — Pomyśleliśmy, że jeden z pierwszych obszarów, w którym firmy podczas kryzysu będą ciąć koszty, to podróże. Dlatego, pomimo że wcześniejsze plany były inne, postanowiliśmy w pierwszej kolejności i możliwie najszybciej ruszyć z ofertą telekonferencji — opowiada Cezary Małuj.

Kierunek okazał się trafiony. Kryzys przyspieszył modę na telekonferencje i wideo konferencje zamiast podróży służbowych. Do tego wykorzystanie chmury umożliwiało tańsze oferowanie usług telekonferencyjnych, niż mogli to zrobić tradycyjni dostawcy. To był dość dobry argument, żeby przekonać nieufnych nowościom klientów. Focus Telecom Polska, który operacyjnie ruszył we wrześniu 2008 r., już w 2010 r. pokazał zysk, a przychody sięgnęły 2,2 mln zł. — Kryzys nam nie zaszkodził, tylko pomógł — mówi prezes firmy.

Dzisiaj Focus Telecom Polska obsługuje ok. 800 klientów, w większości duże firmy, i rozwija się dynamicznie. Dwa razy został wyróżniony w rankingu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe w kategorii Wschodzące Gwiazdy — w 2011 r. na czwartym, a w 2012 r. już na drugim miejscu. W tej kategorii nominowane są młode firmy, charakteryzujące się dużym potencjałem rozwoju, działające na rynku od 3 do 5 lat.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Elastycznie i taniej

Pomógł również pomysł na biznes. Pięć lat temu mało kto zdawał sobie sprawę nie tylko z potencjału, ale też z samego istnienia chmury obliczeniowej. — Byliśmy jedną z pierwszych firm na polskim rynku, która zaczęła wykorzystywać chmurę w telekomunikacji — twierdzi prezes Focus Telecom Polska.

W tym czasie pojawiła się konkurencja, a od tradycyjnych operatorów klienci też zaczęli wymagać rozwiązań w chmurze. Dzisiaj coraz trudniej sprzedawać im choćby tradycyjne centrale. Jak zapewnia Cezary Małuj, koszty usług w chmurze są wyraźnie niższe od rozwiązań stacjonarnych, są też bardziej elastyczne.

— Jeśli na przykład firma zatrudniająca cztery osoby kupi za kilka tysięcy złotych tradycyjną centralę na 7 osób, zakładając, że będzie się rozwijać, ale za pół roku okaże się, że potrzebuje więcej telefonów — to będzie musiała wymienić centralę. W przypadku centrali w chmurze nic w firmie nie trzeba instalować, a jeśli po jakimś czasie zespół się powiększy, dodanie nowych numerów zajmie dostawcy dosłownie chwilę — tłumaczy prezes Focus Telecom Polska.

Potencjał w chmurze

W ciągu kwartału dział sprzedaży rozrósł się dwukrotnie. W 2012 r. przychody przekroczyły5 mln zł. Spora ich część idzie na inwestycje — firma ulepsza istniejące rozwiązania i pracuje nad nowymi. Zdaniem Cezarego Małuja, chmura daje telekomunikacji nieograniczone możliwości i jeszcze wiele przy jej pomocy można zrobić.

— W połowie tego roku wystartujemy z przełomowym rozwiązaniem. To będzie nowa wersja usług, zintegrowana na jednej platformie i wykraczająca poza dotychczasowe pojęcie unified communications — ujawnia prezes.

Jego zdaniem, dzięki chmurze rynek telekomunikacyjny czekają spore zmiany. Jednak idea komunikacji na odległość pomimo pojawiania się coraz to nowych technologii z pewnością nie zniknie, nawet jeśli przeprowadzenie rozmowy nie będzie wymagało już podnoszenia słuchawki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane