Fortum doda mieszkaniom IQ

Fińska firma energetyczna chce zachęcić Polaków do kupowania inteligentnych domów i mieszkań.

Do inteligentnego domu trzeba dojrzeć, a dotyczy to nie tylko ludzi, ale również technologii. Fortum, fiński koncern energetyczny, doświadczył tego na własnej skórze. W 2011 r. rozpoczął swoją flagową inwestycję, czyli Port Królewski w Sztokholmie. Miał stać się międzynarodowym wzorcem nowoczesnego i zrównoważonego miasta.

— Jeśli chodzi o inteligentną infrastrukturę, np. sieci ciepłownicze, poszło dobrze. Jeśli chodzi o inteligentne rozwiązania dla domu, była to wpadka. Technologia nie była jeszcze dobrze rozwinięta, więc koszty wyposażenia domu okazały się dla ludzi nie do zaakceptowania — opowiada Johan Ander, który dostał wówczas od koncernu Fortum zadanie wyprowadzenia sytuacji na prostą. Fortum postawił wtedy jeszcze mocniej na technologię. Kupił firmę Tingcore i zlecił jej prace nad rozwiązaniami dla inteligentnych domów. Efekt jest na tyle zachęcający, że Fortum wyszedł już z ofertą na rynku szwedzkim i fińskim. W Polsce właśnie zaczyna.

— Zwracamy się z tym do deweloperów. Chcemy być ich partnerem, by nasze pomysły były uwzględniane już na etapie projektowania budynków — podkreśla Tomasz Śmilgiewicz, szef projektu SmartLiving na Polskę.

Pomysły Fortum obejmują inteligentne zarządzanie ogrzewaniem, elektrycznością, światłem, a także systemy alarmowe i kanały internetowej komunikacji, np. ze wspólnotą mieszkaniową.

— Technologia i rynek już do tego dojrzały. Jeśli chodzi o koszty, to szacujemy, że w przypadku dwu-trzypokojowego mieszkania byłby to dodatkowy wydatek 4-5 tys. zł — mówi Tomasz Śmilgiewicz. Fortum nie jest jedyną firmą, która chce oferować w Polsce inteligentne rozwiązania do zarządzania domem. Wyróżniać ma ją wielkość.

— Jesteśmy koncernem energetycznym, dużym i stabilnym. Jako partner damy więc deweloperowi komfort, że będzie mógł na nas liczyć w razie konieczności serwisowania urządzeń — mówi Tomasz Śmilgiewicz.

Zdaniem Jarosława Skocznia, członka zarządu firmy Emmerson, ten argument ma znaczenie. — Duża firma może być gwarantem dobrego partnerstwa na wiele lat — uważa Jarosław Skoczeń. Rynek inteligentnych rozwiązań uważa za rosnący i z potencjałem. — Polacy lubią nowinki — przekonuje Jarosław Skoczeń.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu