Fota też powinna przejmować rywali

Maciej Zbiejcik
opublikowano: 17-07-2007, 00:00

Mariaż Inter Cars (IC) z JC Auto (JC) sprawi, że zwiększy się dystans Foty do lidera branży dystrybutorów części samochodowych. Fota też ma świadomość, że na rynku będą się liczyć najwięksi, więc sama również przejmuje.

Po połączeniu IC z JC wartość rynkowa nowego podmiotu przekroczy 2 mld zł. To ponad 4 razy więcej niż kapitalizacja Foty. Spółka kontrolowana przez Bogdana i Lucynę Fotów będzie też wyraźnie odstawała pod względem mocy. W 2006 r. przychody łączących się konkurentów firmy z Gdańska zbliżyły się do 1,3 mld zł. Fota tymczasem miała niespełna 440 mln zł. Mniejsza dysproporcja występuje, jeśli chodzi o zyski, ale to za sprawą słabego ubiegłego roku JC Auto. Ta spółka wspólnie z IC zarobiła na działalności operacyjnej w 2006 roku ponad 40 mln zł. Fota miała niespełna 18 mln zł. i wygrała z konkurentami pod względem rentowności. W zeszłym roku jej rentowność operacyjna przekroczyła 4 proc. IC zanotował wynik o 0,5 pkt procentowego gorszy, a JC o 2 pkt proc. Początek roku był już jednak popisem Inter Cars. W I kwartale jego marża operacyjna przekroczyła 6,5 proc., a nowego sojusznika wyniosła 5,3 proc. Fota odstawała z wynikiem 2,7 proc.

Po powstaniu prawdziwego molocha na rynku dystrybutorów części samochodowych Fota nie musi wcale stać na straconej pozycji. Obecny etap rozwoju polskiego rynku dystrybucji części zamiennych można ocenić jako dobry do konsolidacji. Dobrze, że Fota ma tego świadomość. Spółka ma szansę być jednym z głównych rozgrywających. Po konsolidacji na rynku pozostanie wąska grupa silnych firm, które będą się liczyły w Europie Środkowo-Wschodniej. Pomorskiej spółce udało się w tym roku przejąć już 3 firmy: czeską Autoprimę, Expom Kwidzyn oraz ostatnio Art Gum Beskidy. Na tym nie koniec. Fota stara się przejmować kolejne firmy z branży. Po mariażu IC z JC może być jeszcze bardziej zdeterminowana do konsolidacji.

Fota nie zapomina o rozwoju organicznym. Dlatego chce zwiększać udział w rynku przez poszerzanie oferty produktowej. Ważne będzie także wzmacnianie kluczowej marki Kager. Tegoroczne nakłady inwestycyjne mają pochłonąć 23 mln zł. W tym roku firma chce utworzyć 2-3 magazyny regionalne w strategicznych miejscach kraju oraz 6-8 oddziałów w kraju. Spółka uważa, że sieć złożona ze 100 oddziałów pozwoli jej efektywnie prowadzić sprzedaż. IC ma 80 filii w kraju i 15 za granicą. Sieć dystrybucji JC to 26 oddziałów krajowych oraz 5 filii w Europie. Według udziałowców Foty, firma jest w stanie rozwijać się w tempie dwucyfrowym (25-30 proc.). Wysokie możliwości zasygnalizowała już w I kwartale, kiedy jej przychody wzrosły o 36 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Zbiejcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy