Czytasz dzięki

Fotowoltaiczny falstart IKEA

opublikowano: 09-08-2020, 22:00

W ponad trzy lata sieć sklepów z wyposażeniem wnętrz sprzedała tylko 1,5 tys. zestawów solarnych.

IKEA rozpoczęła sprzedaż paneli fotowoltaicznych pod koniec kwietnia 2017 r. Oferta jest adresowana do posiadaczy domów, jednak sieć odeszła od zasady, że to klient sam montuje zakupiony sprzęt. IKEA podpisała umowę z firmą Geo Solar, której pracownicy instalują zestawy.

— Spodziewamy się, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy ich sprzedaż sięgnie 1 tys. sztuk, a w kolejnych latach będzie się zwiększać — mówił w dniu premiery tej oferty Jacek Błądek, prezes Geo Solar.

Dziś wiadomo, że tych założeń zrealizować się nie udało.

— Od startu oferty IKEA Energia Słoneczna dla Domu w kwietniu 2017 r. udało się wyposażyć dachy polskich domów w ok. 1,5 tys. instalacji fotowoltaicznych. To daje ok. 8,5 MW zainstalowanej mocy — deklaruje Agata Czachórska, menedżerka w IKEA Retail.

Dodaje, że rośnie średnia moc zainstalowanych zestawów: pod koniec zeszłego roku wynosiła ona 5,66 kW, a teraz 5,77 kW. Coraz większy jest też udział nowocześniejszych paneli monokrystalicznych. Zdaniem Agaty Czachórskiej o wzroście zainteresowania fotowoltaiczną ofertą sieci świadczy coraz więcej zapytań.

— To dobry znak na przyszłość, jeśli chodzi o dalszy rozwójnaszego biznesu — uważa menedżerka.

Grzegorz Wiśniewski, prezes Instytutu Energetyki Odnawialnej (IEO), twierdzi, że w sensie biznesowym przynajmniej na razie fotowoltaiczna oferta sieci IKEA jest klapą, jeśli wziąć pod uwagę potencjał tego koncernu.

— 8,5 MW zainstalowanej mocy w ciągu trzech lat to bardzo niewiele. Rodzime firmy nie mając takiego zaplecza kapitałowego osiągnęły w tym samym czasie znacznie więcej — mówi szef IEO.

Przypomina, że zgodnie z prognozami łączne moce mikroinstalacji solarnych, jakie zostaną w tym roku zamontowane w Polsce, sięgną 1000 MW.

— Zanim IKEA rozpoczęła sprzedaż instalacji zasięgnęła także naszej opinii. Przestrzegałem, że w ówczesnych uwarunkowaniach regulacyjnych tak skonstruowana oferta jest skrajnie nieopłacalna dla klienta — mówi Grzegorz Wiśniewski.

W jego opinii większego odzewu nabywców nie było dlatego, że IKEA wystartowała z ofertą w trudnym momencie.

— To był czas, gdy fotowoltaika była w odwrocie. Dopiero półtora roku później zmieniło się otoczenie legislacyjne, pojawiły regionalne programy wsparcia finansowego i stopniowo zaczęło poprawiać się nastawienie rządu do prosumentów. IKEA nie dostosowała jednak modelu działania do zmieniających się realiów rynku i ten wielki, zielony koncern pozostał niszowym graczem w branży PV w Polsce — podsumowuje Grzegorz Wiśniewski.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane