Fundusz inwestuje w zderzaki kolejowe

Katarzyna Kozińska
opublikowano: 2006-01-10 00:00

Najnowszy nabytek to Kamax, producent części dla kolei. Poprzez polską spółkę Advent przejął podobną w Niemczech.

Advent International, fundusz inwestycyjny private equity, sfinalizował przejęcie dwóch wytwórców komponentów dla branży kolejowej. Kamax z Kańczugi pod Rzeszowem to producent amortyzatorów do zderzaków w wagonach towarowych i hamulców torowych.

Kamax był nabywcą drugiej spółki, niemieckiej Keystone Bahntechnik, która działa w tym samym sektorze. Z informacji na stronie internetowej Kamaksu wynika, że spółka jest już udziałowcem Knorr Bremse and Kamaks w Przemyślu, LLMZ — Kamax z siedzibą w Moskwie i Qingdao KAMAX Buffer Equipment Company Limited w Chinach.

Celem jest Azja

Advent nie ujawnia wartości transakcji.

— Pod względem przychodów Kamax i Keystone są podobnej wielkości. Łącznie sięgają one 200 mln zł. Spółki będą się uzupełniać — mówi Wojciech Napiórkowski z funduszu Advent.

Liczy, że ich sprzedaż będzie rosnąć o 10–15 proc. rocznie. Jego zdaniem, liberalizacja rynku kolejowego spowoduje rozwój tego sektora, a zatem także większe zapotrzebowanie na wagony.

Inwestor liczy na Azję. Kamax ma blisko 5-proc. udział w rynku chińskim i chce go zwiększyć. Jest też dużym eksporterem do Rosji. Keystone jest jednym z liderów na rynkach UE.

— Sprzedaż dla polskiego przewoźnika PKP Cargo stanowi dziś ponad połowę przychodów Kamaksu. Spodziewamy się, że Cargo zacznie wreszcie inwestować w odbudowę floty. Chcemy jednak wchodzić także na nowe rynki: do Indii, Australii, Egiptu, Iraku, Kazachstanu — wylicza Khai Tan, dyrektor generalny Adventu.

Pół funduszu na Polskę

Fundusz chce zostać w spółce 3–5 lat. Później poszuka inwestora branżowego albo wyjdzie z niej, wprowadzając ją na giełdę. To dziewiąta transakcja Adventu w Polsce i pierwsza sfinansowana z uruchomionego trzeciego funduszu.

— Ze zgromadzonych 330 mln EUR zainwestowaliśmy już około 100 mln EUR w trzy projekty w Czechach, Turcji i Rumunii. W Polsce chcemy zainwestować 150 mln EUR. W tym roku chcielibyśmy zamknąć jeszcze dwie transakcje zakupu — mówi Khai Tan.