W województwie pomorskim w tegorocznej edycji rankingu Gazele Biznesu nagrodziliśmy prawie 300 przedsiębiorców. Większość wyróżnionych dobrze ocenia kondycję swoich firm, ale dostrzega, że sytuacja gospodarcza daje się we znaki ich klientom.
— Nasze wyniki finansowe są lepsze niż rok temu, ale obserwujemy ostatnio, że zarówno duże, jak i średnie firmy, czyli nasi klienci, zachowują się asekuracyjnie. Doprowadzają do końca inwestycje zapoczątkowane w ubiegłym roku, ale tworząc nowe budżety, długo zastanawiają się nad tym, czy w ogóle inwestować w tym roku. Wiadomo — jeżeli przedsiębiorca szuka oszczędności, to robi to w inwestycjach, które nie są konieczne, lub przesuwa je w czasie. Nic nie wskazuje na to, że firmy te są w złej sytuacji finansowej, bo nie mamy problemów z płatnościami. Ta zachowawczość jest zbliżona do postawy firm w IV kwartale 2008 r. i na początku 2009 r., ale wtedy sytuacja była bardziej drastyczna. Z oceną obecnej sytuacji poczekałbym więc do końca I kwartału. Wtedy będzie można powiedzieć coś więcej o kondycji naszych klientów — mówi Mariusz Furmaniak, wiceprezes spółki Pretor z branży technologicznej, która dostarcza przedsiębiorstwom zaawansowane rozwiązania IT.
Wahania koniunktury i problemy klientów to nic nowego dla firm, które działają na rynku od kilku do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu lat.
Dostosować się do oczekiwań
— Kondycja naszej firmy jest stabilna, a nawet się poprawia. Jednak branża telekomunikacyjna nie jest łatwym sektorem i nie jest łatwo z nim współpracować. Musimy dostosować się do oczekiwań naszych klientów. Jeśli ich przychody maleją, to usługi, których my dostarczamy, muszą być po prostu mniej kosztowne. Nad tym właśnie pracujemy — jak dostosować ceny usług do oczekiwań naszych klientów — mówi Jarosław Borowski, członek zarządu firmy Atem-Polska, która dostarcza usługi dla operatorów telefonii stacjonarnych i komórkowych.
Zwycięzca pomorskiego rankingu Gazele Biznesu 2012:
Erontrans
Firma działa na rynku od 1993 r. Świadczy usługi transportu drogowego, intermodalnego, spedycji morskiej, celne i logistyki kontraktowej. Klientami firmy są przedsiębiorstwa z branż zaawansowanych technologii, papierniczej oraz producenci i dystrybutorzy mebli. W ubiegłym roku spółka uruchomiła trzy nowe oddziały. W poprzedniej edycji rankingu plasowała się na 2. miejscu. Teraz zajmuje 4. miejsce w zestawieniu ogólnopolskim. [MBE, MAR]




