Gdańsk zaprosi do parkingów w PPP

  • Anna Pronińska
opublikowano: 06-12-2012, 00:00

Miasto szacuje koszt parkingowej inwestycji na ponad 180 mln zł. W tym miesiącu ogłosi postępowanie.

Jak Polska długa i szeroka kolejne miasta chcą zmierzyć się z parkingami w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Dobrymi doświadczeniami może się już pochwalić Wrocław, który znalazł partnerów do budowy dwóch parkingów. Stolica przygotowała największe pod względem wartości parkingowe PPP (400 mln zł). Na oferty czeka do 3 stycznia. Teraz z podobnym projektem zmierzy się Gdańsk.

— Do końca roku chcemy ogłosić postępowanie w koncesji na roboty budowlane na co najmniej jeden parking kubaturowy. Na pewno zaproponujemy trzy lokalizacje w centrum: dla parkingów podziemnych Podwale Przedmiejskie i Podwale Staromiejskie oraz Targ Maślany dla kubaturowego parkingu podziemno-naziemnego z częścią komercyjną — wylicza Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej gdańskiego ratusza.

Na trzech parkingach, których koszt szacuje się wstępnie na ponad 180 mln zł, przewidziano 1600 miejsc postojowych.

— Dodatkowo chcemy zaproponować potencjalnym partnerom prywatnym dwie lokalizacje — jedną w centrum Gdańska, drugą w ruchliwej dzielnicy Wrzeszcz. To oczywiściezwiększy szacunkową wartość przedsięwzięcia — mówi Iwona Bierut.

Partner prywatny będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, finansowanie i zarządzanie parkingami przez określony czas. Miasto nie zamierza współfinansować przedsięwzięcia, ale jego wkładem, oprócz gruntu pod inwestycję, będzie również oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi.

— To dowodzi, że władze miasta dostrzegają interesy partnera prywatnego. Takie rozwiązanie pozwoli mu skuteczniej realizować politykę parkingową. A projekt musi na siebie zarobić — mówi Wadim Kurpias, partner w kancelarii CMS Cameron McKenna.

Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i pożytki z usług komercyjnych zrealizowanych na podstawie powstałej infrastruktury.

— Na przeprowadzenie postępowania dajemy sobie rok. Wszystko zależy od tego, jak wielu inwestorów się zgłosi — mówi Iwona Bierut.

Władze miasta spodziewają się około 10 zainteresowanych — z kraju i zagranicy. Przygotowywane właśnie PPP to nie pierwsze podejście Gdańska do budowy parkingów w tej formule. Jeszcze przed wejściem w życie znowelizowanych ustaw o PPP i koncesji miasto prowadziło postępowanie na wybór partnera dla inwestycji parkingowej w kilku miejscach.

— Niestety, zderzyliśmy się z kryzysem gospodarczym, który dotknął w pierwszej kolejności banki. Konsorcjum, które wybraliśmy, nie zdobyło finansowania — przyznaje Iwona Bierut.

— Obecnie w Polsce projekty parkingowe realizuje się w trybie koncesji, co jest prostsze od czystego PPP — mówi Wadim Kurpias.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Pronińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu