PAP: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA planuje wystąpić z roszczeniem odszkodowawczym do duńskiego armatora DFDS Seaways za niewywiązanie się przez tę firmę z zapisów umowy dotyczącej połączenia promowego między Gdańskiem a Kopenhagą - poinformował we wtorek rzecznik ZMPG S.A Roman Kolicki.
DFDS Seaways poinformował w miniony piątek władze gdańskiego portu, że z powodu braku możliwości znalezienia promu zamyka swoje połączenie promowe Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga.
Linia ta została zawieszona przez duńskiego przewoźnika w listopadzie 2003 r. Stało się tak dlatego, że DFDS sprzedał swój prom "Prince of Scandinavia", obsługujący trasę Amsterdam-Newcastle. Pływający między Gdańskiem a Kopenhagą "Duke of Scandinavia" zastąpił sprzedaną jednostkę. Duński armator wyjaśnił wówczas, że taka decyzja wynika z rachunku ekonomicznego, gdyż działające od pięciu lat połączenie Amsterdam-Newcastle jest bardzo opłacalne.
Kolicki nie chciał zdradzić, jakiej rekompensaty może się domagać polska strona od DFDS za "jednostronne zerwanie umowy". Wyjaśnił, że porozumienie między ZMPG SA a duńskim przewoźnikiem na obsługę promu pasażersko-towarowego przez Terminal Westerplatte w Porcie Gdańskim określało czas współpracy na 10 lat.
"Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA stworzył bardzo korzystne warunki do obsługi promu pasażersko-towarowego, budując nowoczesny dworzec pasażerski. Koszt przygotowania portu do stałej obsługi linii promowej DFDS, wbrew wcześniejszym szacunkom pochłonął już łącznie 23,3 mln zł do końca 2003 r., w tym była dotacja budżetowa" - dodał rzecznik gdańskiej firmy.
Jak podkreślił Kolicki, władze gdańskiego portu "mając świadomość korzystnych dla DFDS zapisów umowy i chcąc zmniejszyć straty" od dłuższego czasu starały się w pełni wykorzystać terminal, na wypadek zakończenia współpracy z duńskim przewoźnikiem.
Efektem tych działań jest obsługa przez Terminal Westerplatte przewoźnika +Mann Lines+, którego statki pływają do takich portów jak: Poldiski, Kilonia, Aarhus. W trakcie negocjacji jest również kilka innych umów dotyczących obsługi zarówno ładunków ro-ro, jak i pasażerów, dla których bazą będzie Terminal Westerplatte w Porcie Gdańskim" - zaznaczył Kolicki.
Uruchomiony przez DFDS w październiku 2002 r. prom na linii Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga przewiózł ponad 190 tys. pasażerów. Zdecydowaną większość z nich stanowili Duńczycy.
DFDS Seaways to jeden z największych przewoźników promowych w Europie Północnej. Posiada siedem promów pasażerskich, które pływają na sześciu liniach żeglugowych na Morzu Północnym i Bałtyku. Duński armator przewozi rocznie ponad 1,8 mln pasażerów. DFDS Seaways należy do duńskiej grupy transportowej DFDS A/S.