Gdy rynkowy konkurent gra nie fair

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2023-07-17 20:00

Co może zrobić przedsiębiorca, gdy rywal z branży stosuje nieuczciwą reklamę? Czy w tej sytuacji przysługuje odszkodowanie?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Kiedy reklama jest czynem nieuczciwej konkurencji
  • Kiedy interes przedsiębiorcy jest naruszony lub zagrożony
  • Jakie roszczenia przysługują przedstawicielom biznesu
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Przedsiębiorcy doskonale wiedzą, że wyprodukowanie wyrobów to tylko połowa sukcesu. Istotna jest również ich sprzedaż z zyskiem. Może im w tym pomóc odpowiednio zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa. Większość przedstawicieli biznesu robi to w sposób etyczny. Na rynku nie brakuje jednak reklam, w których użyte są nieuczciwe praktyki.

— Są one sprzeczne z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uwłaczają godności człowieka. Najczęściej regulacje zakazują reklamowania danego produktu, np. wyrobu tytoniowego czy alkoholu. Jeżeli przedsiębiorca nie zastosuje się do nich, to promowanie wspomnianego produktu jest czynem nieuczciwej konkurencji — mówi Marcin Wnukowski, radca prawny, partner w Squire Patton Boggs.

Reklamy porównawcze

Zwraca uwagę, że przedsiębiorcy w reklamach często sugerują, że ich towar posiada cechy, których w rzeczywistości nie ma. Jako przykład podaje reklamę suplementu diety jako wyrobu gwarantującego określone skutki zdrowotne. Nierzadko zawiera ona sugestię, że jest on rekomendowany przez lekarza, którego rolę odgrywał aktor.

— Wśród nieuczciwych reklam są również takie, które wprowadzają w błąd konsumentów, odwołują się do ich uczuć poprzez wywoływanie lęku czy wykorzystywanie przesądów. Na tej liście są również reklamy porównawcze. Umożliwiają one rozpoznanie konkurenta lub oferowanych przez niego towarów czy usług. Co prawda mogą być one dozwolone, o ile nie są sprzeczne z dobrymi obyczajami — podkreśla Marcin Wnukowski.

Wyjaśnia, że muszą rzetelnie i obiektywnie porównywać produkty i usługi zaspokajające te same potrzeby konsumentów lub mieć typowe cechy wspomnianych wyrobów. Jedną z nich może być cena.

Fikcyjne właściwości

Kiedy interes przedsiębiorcy jest naruszony lub zagrożony i jakie przysługują mu roszczenia?

— Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji chodzi o sytuację, w której konkurent biznesowy stosuje nieuczciwą reklamę i przypisuje swojemu produktowi właściwości, których on nie posiada. W ten sposób próbuje uzyskać nad innym przedsiębiorcą przewagę w sposób niezgodny z prawem. W takim przypadku poszkodowany może rozważyć kilka strategii działania. Może na przykład wystąpić z pozwem, w którym domaga się zaprzestania stosowania nieuczciwej reklamy wraz z odszkodowaniem i żądaniem wydania korzyści uzyskanych przez nieuczciwego konkurenta. Taki pozew można połączyć z wnioskiem o zabezpieczenie powództwa — radzi Marcin Wnukowski.