Współpraca, zbieranie pomysłów, rozwiązywanie problemów, nowe produkty – to hasła obecne w każdej firmie, której zależy na długofalowym rozwoju. Dyskusje na wspomniane tematy są prowadzone nie tylko przez osoby decyzyjne w przedsiębiorstwie, lecz także przez innych pracowników, którym zależy na realizacji ciekawych zadań i wzroście przychodów spółki.

– Każda osoba zatrudniona w firmie może zaangażować się w proces tworzenia innowacji. Trzeba jednak ustalić zasady i właściwie określić, jaki rodzaj kampanii jest najlepszy w danym momencie dla przedsiębiorstwa – mówi Marta Kolimaga, menedżer w Crido.
Ośrodki naukowo-badawcze
Czym są kampanie innowacji? To inicjatywy, które dotyczą konkretnego tematu, a ich celem jest włączenie szerokiego grona pracowników w proces zbierania pomysłów na powstawanie nowatorskich rozwiązań. Uczestnikami wspomnianych kampanii mogą być – obok pracowników firmy – przedstawiciele innych przedsiębiorstw, którzy dostarczają jej rozwiązania biznesowe, a także ośrodki naukowo-badawcze.
W czasie pandemii prowadzenie tego typu inicjatyw wyłącznie online może być dla przedsiębiorców sporym wyzwaniem. Dlatego, aby utrzymać zaangażowanie wszystkich uczestników w dane przedsięwzięcie, warto, aby mieli oni zaufanie do liderów kampanii innowacji.
Marta Kolimaga zwraca uwagę na kilka rodzajów tego typu inicjatyw. Jedną z nich jest tzw. kampania kreatywna. Polega ona na zebraniu od pracowników firmy różnych punktów widzenia na temat opracowania nowego produktu, procesu lub usługi.
Inny rodzaj kampanii ma na celu rozwiązanie jakiegoś problemu. Może to być np. szukanie pomysłów na zmniejszenie produkowanych przez firmę odpadów.
Kampania innowacji może polegać również na testowaniu nowinek. Jej lider zbiera spostrzeżenia i opinie pracowników na temat prototypowego rozwiązania.
Informacja zwrotna
Bardzo cenne jest zbieranie informacji zwrotnych także od konsumentów – aby wprowadzić usprawnienia do istniejących już produktów lub procesów.
– Tematyczne kampanie innowacji pracowniczych to jeden ze sposobów na pobudzenie nowatorskich działań w firmie. Podwładni są włączani w proces tworzenia nowych rozwiązań. Ich pomysły są coraz częściej wdrażane w przedsiębiorstwach, co świadczy o skuteczności prowadzonych kampanii. Dzięki współpracy podwładnych z różnych działów i piastujących różne stanowiska powstają wysokiej jakości rozwiązania. Bazują one na wszechstronnej wiedzy i doświadczeniu uczestników kampanii innowacji – podkreśla Marta Kolimaga.
Jej zdaniem atutem tego typu przedsięwzięć jest krótki czas na zgłaszanie pomysłów.
– To pozwala na precyzyjne zaplanowanie dalszych działań związanych z realizacją i wdrożeniem nowych rozwiązań. Ustalony odpowiednio wcześniej limit czasu na zgłaszanie pomysłów sprzyja temu, że pracownicy chętnie przystępują do działania i angażują się w wypracowanie nowinek. Ponadto innowacje pracownicze odpowiadają na wiele strategicznych potrzeb firmy. To przyczynia się do budowania długoterminowej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, które bazuje na innowacjach – zaznacza Marta Kolimaga.