Geniusz w szkolnej ławce

opublikowano: 13-01-2020, 22:00

Firma TES Change zaprosiła lokalną społeczność, żeby załatać dziury w polskim systemie edukacji i obudzić uśpione talenty

Każdy rodzi się z talentem, który można wykorzystać w pracy zawodowej, a im wcześniej ten talent odkryjesz, tym lepiej dla ciebie — zakłada Krzysztof Tarka, założyciel firmy doradczej TES Change specjalizującej się w pozytywnej zmianie.

SZKOŁA CI TEGO NIE POWIE:
SZKOŁA CI TEGO NIE POWIE:
Radosław Dawidziuk, kanclerz WSM, Krzysztof Tarka, prezes TES Change, i Aleksandra Zyskowska, główny analityk TES Change, wspólnie zrealizowali projekt, który miał pokazać talenty biznesowe dzieci z gminy Kolno, w wieku 14-15 lat, nie zawsze szkolnych prymusów. Wyniki są bardzo obiecujące.
Fot. WM

To założenie ubrano w całoroczny projekt — eksperyment, który otrzymał milion złotych unijnej dotacji. Został on zrealizowany w ubiegłym roku przez Wyższą Szkołą Menedżerską w Warszawie (lidera projektu) wspólnie z TES Change, a partnerem projektu była gmina Kolno. Czas na podsumowanie efektów.

— Naszym celem była diagnoza naturalnych talentów młodzieży z ostatnich klas szkół podstawowych (14-15 lat) w gminie Kolno — mówi Krzysztof Tarka.

Brzmi naukowo, ale przy tym — mówi Krzysztof Tarka — wszyscy świetnie się bawili. W projekcie wzięło udział 253 uczniów z małej gminy.

— Opierając się na sprawdzonych narzędziach zarządzania do diagnozy talentów i kompetencji, stosowanych do tej pory w firmach, chcieliśmy pomóc młodym ludziom rozwinąć ich wrodzone predyspozycje. Tak, aby mimo młodego wieku świadomie mogli podjąć decyzję o dalszej ścieżce edukacji i rozwoju. Żeby to osiągnąć, trzeba było zapewnić im wsparcie społeczne, angażując rodziców i nauczycieli, a także zespół doświadczonych mentorów — mówi Krzysztof Tarka.

Według teorii Gallupa, która mówi, że istnieją 34 rodzaje naturalnych talentów, z których każdy człowiek ma około 5 dominujących, będącej podstawą opracowania narzędzi badawczych w projekcie Krzysztofa Tarki, talent to „naturalnie powtarzający się wzorzec myślenia, odczuwania i zachowania, który może być wykorzystany produktywnie”. I tak np. urodzony lider, jako członek grupy, będzie starał się przejąć kontrolę nad innymi, a urodzony analityk zajmie się spontanicznie liczbami i szukaniem rozwiązania postawionego przed nim zadania.

— Gallupowska definicja talentu, w moim przekonaniu, jest bardzo prawdziwa. Moje lata pracy i obserwacji w zawodzie doradcy właścicieli firm i kadr zarządzających  tylko to potwierdzają — każdy człowiek ma wrodzone wzorce odczuwania, myślenia i zachowania, które sprawiają, że w określonych zadaniach, rolach i środowisku odnosi sukces, a w innych porażki — mówi Krzysztof Tarka.

Opowiada o dziewczynce z gminy Kolno, której marzeniem była praca lokalnej fryzjerki.

— Z naszej diagnozy wynikało, że ma ona repertuar kompetencji wskazujący na niesamowity talent związany z pełnieniem funkcji promocyjnych i wizerunkowych, a takie osoby idealnie odnajdują się w marketingu albo w roli rzecznika prasowego. Prowadzenie własnej mikrofirmy prawdopodobnie byłoby dla niej trudne. Można natomiast założyć, że w sprzyjającym jej talentowi środowisku odniesie ona niewymuszony sukces — mówi Krzysztof Tarka.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W myśl zasady, że ryba najlepiej czuje się w wodzie, a słoń nie będzie nigdy latać, eksperci TES Change, którzy brali udział w projekcie, oceniali dzieci podczas sesji diagnostyczno-rozwojowych, na podstawie ich pracy indywidualnej i w grupach, powierzając im często abstrakcyjne zadania, np. uratowanie astronautów z asteroidy po awarii lądownika. W projekcie nie chodziło tylko o uczniów.

— To jest mała gmina, w której perspektywy rozwoju zawodowego i oczekiwania społeczne są na ogół zupełnie inne niż w dużych miastach. Dlatego ważnym elementem projektu byli rodzice i nauczyciele, których rolą, podobnie jak szkoły, jest wsparcie w rozwijaniu talentów dziecka. W praktyce to jednak często zawodzi. Dało się zaobserwować ogromne zaangażowanie matek — to one na ogół poświęcają dzieciom najwięcej czasu, nawet kiedy same ciężko pracują, ale ojcowie też byli wspaniali  — mówi Krzysztof Tarka.

Okazuje się, że najwięcej dzieci z gminy Kolno to "analitycy o zdolnościach numerycznych" (co ciekawe nie koresponduje to często z ocenami z przedmiotów ścisłych). Z całej grupy około 50 wykazało zdolności analityczno-numeryczne, a blisko drugie tyle… wręcz wybitne zdolności analityczno-numeryczne. Znacząca grupa uczniów miała też talent przywódczo-kierowniczy — są urodzonymi liderami.  I to oni - mówi Krzysztof Tarka - wydają się dla nauczycieli najbardziej krnąbrni i trudni do opanowania. Niektórych uczniów eksperci TES Change zakwalifikowali jako osoby, które odnalazłyby się najlepiej w rolach wsparcia i obsługi, sprzedażowo-zakupowych czy administracyjno-operacyjnych. Niektóre kompetencje uczniów oceniono jako twórczo-rozwojowe.

— Te dzieci poddane były ocenie doświadczonych psychologów, którzy na co dzień pracują z menedżerami dużych firm. Przed nimi cały świat stoi otworem, ale na tym etapie najlepsze, co mogą dostać, to mądre wsparcie dorosłych, którzy będą wzmacniać ich mocne strony — puentuje Krzysztof Tarka.

Jak zwykle w tego typu badaniach, 5-10 proc. uczniów wykazuje nieprzeciętne i uniwersalne utalentowanie, które predestynuje ich do wielu ról zawodowych.

—  Jest w gminie 14-letni chłopiec, który w niecałe 10 minut rozwiązał zadanie analityczne związane ze złożonymi celami i zadaniami projektowymi, nad którymi biedzą się niektórzy menedżerowie. A przy tym sam szyje  garnitury i chce zostać dyktatorem mody — mówi Tarka.

Choć podkreśla, że nie było to założeniem projektu, to wydaje się, że polski system edukacji zwodzi, gdy jest mowa o indywidualnym podejściu do ucznia. Zamiast rozwijać naturalne talenty, łatwo je nie tylko pominąć, ale wręcz uśpić na długie lata.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Polecane