Giełdowe spółki walczą o miliardy kolejarzy

Przetarg PKP PLK na system łączności, z budżetem blisko 4 mld zł, wszedł w decydującą fazę. Faworytem jest Nokia w konsorcjum z Wasko, Herkulesem i Pozbudem.

We wrześniu 2015 r. PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę infrastruktury ERTMS/ GSM-R na ponad 13,6 tys. zarządzanych linii. GSM-R to system bezprzewodowej łączności cyfrowej dla kolei, jeden z dwóch kluczowych elementów Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS. Zapewnia m.in. łączność głosową między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu — dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.

W piątek PKP PLK otworzyły oferty cenowe. Najkorzystniejsze planują wyłonić w październiku, a przed końcem roku podpisać umowy. Postępowanie jest podzielone na dwie części. Pierwsza, której budżet wynosi 3,73 mld zł brutto, dotyczy zaprojektowania, dostawy i wykonania wszystkich niezbędnych prac oraz robót budowlanych w celu wdrożenia na liniach kolejowych w Polsce sieci GSM-R. Jak się okazało, najtańszą ofertę — 2,79 mld zł brutto — złożyło konsorcjum Nokia Solutions and Networks oraz SPC-1, SPC-2 i SPC-3.

Nazwy trzech spółek celowych jeszcze w piątek nic nikomu nie mówiły, ale po południu trzy giełdowe firmy: Wasko, Herkules i Pozbud, poinformowały o ich zakupie i przystąpieniu do konsorcjum, którego struktury udziałowej nie ujawniają. Analitycy mBanku w porannym raporcie szacowali udział Pozbudu w projekcie na około 700 mln zł, a Herkulesa — na około 500 mln zł. Przypuszczają, że głównym zadaniem Herkulesa będzie produkcja i montaż żerdzi strunobetonowych, na których montowany będzie system łączności. Wasko natomiast prawdopodobnie będzie odpowiedzialne za budowę sieci aktywnej i pasywnej. Analitycy DM BDM oszacowali udział spółki w konsorcjum na około 1 mld zł.

Typowane wcześniej na faworyta przetargu konsorcjum firm Kapsch i Porr Polska zaproponowało wykonanie przedmiotu zamówienia za 3,89 mld zł brutto, czyli o 165 mln zł powyżej budżetu, który był znany wykonawcom. Najdroższą ofertę złożyło konsorcjum, którego liderem jest Beijing National Railway Research & Design Institute of Signal & Communication Group — zaproponowało 4,8 mld zł brutto.

Druga część zamówienia dotyczy wdrożenia szkieletowej sieci transmisyjnej w technologii xWDM/ IPMPLS. Tutaj również beneficjentem może być giełdowa spółka, gdyż najtańszą ofertę złożyło konsorcjum z udziałem Atende, w skład którego wchodzą również: Fonbud, południowokoreański Icraft i ukraiński Ukrcom. Cena ofertowa to 45,2 mln zł brutto. Ofertę droższą tylko o 0,8 mln zł złożyło konsorcjum, którego liderem jest Warszawski Comp. Trzecia pod względem ceny była propozycja Longside Investment (51,52 mln zł brutto), a najdroższa — ATEM-Polska (120,3 mln zł). Budżet drugiej części przetargu to 102,3 mln zł brutto.

Termin realizacji prac wynosi 62 miesiące, natomiast okres rozszerzonej gwarancji został określony na 60 miesięcy od daty podpisania protokołu odbioru końcowego. Kryteriami wyboru oferty w przetargu stanowią: całkowita cena brutto (waga 90 proc.) i termin realizacji (waga 10 proc.). Informację o wynikach otwarcia w przetargu PKP PLK zostały ciepło przyjęte przez giełdowych graczy i w piątek po południu notowania Wasko, Pozbudu i Herkulesa notowały wyraźne zwyżki. Nic dziwnego, kapitalizacja spółek to odpowiednio: 187 mln zł, 70 mln zl i 177 mln zł. [FOT. FOTOLIA]

OKIEM EKSPERTA

Szansa dla Chińczyków

JAKUB MAJEWSKI

prezes fundacji ProKolej

Kolej obecnie bazuje na łączności analogowej. Przetarg na ERTMS/GSM-R ma to zmienić — powstanie infrastruktura umożliwiająca komunikację na kolei w standardzie GSM, czyli dużo bezpieczniejszy, jednolity system, który pozwoli m.in. na dokładną identyfikację rozmówcy i przesyłanie danych dotyczących ruchu pociągów. Niewykluczone, że w przyszłości część pasma kolejarze przeznaczą na potrzeby użytkowników internetu. Przetarg jest ciekawy m.in. dlatego, że zaproszenie do składania ofert otrzymały dwa konsorcja chińskie. Gdyby udało im się zdobyć zamówienie, miałyby referencje do wykorzystania w całej Europie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Giełdowe spółki walczą o miliardy kolejarzy