PCF Group, giełdowy producent gier, zakończył rozpoczęty w sierpniu przegląd opcji strategicznych. Spółce nie udało się pozyskać finansowania w wysokości 350 mln zł, niezbędnego do utrzymania obecnej skali działalności grupy w obszarze projektów realizowanych w modelu self publishing.
W tej sytuacji zarząd postanowił podjąć działania zmierzające do poprawy sytuacji finansowej i płynności grupy poprzez doprowadzenie do zrównoważenia przepływów finansowych, w szczególności poprzez zbilansowanie wydatków inwestycyjnych ponoszonych na rozwój działalności w segmencie produkcji i wydawnictwa gier własnych (tzw. self publishing) z wpływami uzyskiwanymi przez grupę z segmentu produkcji gier na zlecenie (tzw. work for hire).
Niedługo po ogłoszeniu fiaska przeglądu opcji zarząd ogłosił jakie kroki podejmie. Zapadła decyzja o zawieszeniu dalszych prac nad projektem „Victoria”, który spółka planowała samodzielnie sfinansować, wyprodukować i wydać. Data premiery była wyznaczona na 2026 r.
W wyniku decyzji o zawieszeniu projektu część członków zespołu deweloperskiego zostanie objęta tymczasowym zwolnieniem (ang. temporary layoff) polegającym na utrzymaniu stosunku pracy przez określony przepisami prawa odpowiednich jurysdykcji okres, po upływie którego ulega on rozwiązaniu, bez obowiązków świadczenia pracy i wypłaty wynagrodzenia w tym okresie, z możliwością przywrócenia do pracy najpóźniej przed upływem tego okresu. Pozostała część członków zespołu deweloperskiego dedykowanego produkcji : „Victorii” zostanie objęta redukcją zatrudnienia.
Decyzja o zawieszeni projektu jest przesłanką do rozpoznania potencjalnej utraty wartości kapitalizowanych nakładów poniesionych na projekt co może się wiązać z potencjalnymi odpisami, które obniża wyniki spółki.
Nie określono na jaki czas projekt został zawieszony. Zarząd zamierza kontynuować prace nad poszukiwaniem nowych źródeł finansowania działalności grupy, w tym środków które mogłyby zostać przeznaczone na dokończenie i wydanie projektu „Victoria”.
Zarząd PCF Group we wtorek podjął też decyzję o ograniczeniu zespołu deweloperskiego dedykowanego produkcji projektu „Bifrost”, czyli drugiego projektu realizowanego przez grupę kapitałową w modelu self publishingu. Prace nad nim będą kontynuowane przez pomniejszony zespół deweloperski, a pozostali jego członkowie zostaną objęci albo tymczasowym zwolnieniem albo redukcją zatrudnienia.
Harmonogram produkcyjno-wydawniczy projektu „Bifrost”, zgodnie z którym spółka planowała premierę gry w formule tzw. wczesnego dostępu w roku 2026 przestał być aktualny. W przypadku projektu „Bifrost” także zaistniała przesłanka do przeprowadzeniu testów na utratę wartości poniesionych nakładów.
PCF Group podjął też działania mające na celu dostosowanie wielkości innych zespołów funkcjonujących w ramach grupy, w tym zespołu wydawniczego i zespołów wsparcia, do zmienionej skali działalności.
Sebastian Wojciechowski, prezes PCF Group poinformował, że wtorkowe decyzje oznaczają zawieszenie lub zakończenie współpracy z ponad 120 osobami.
Nad projektami „Victoria” i Bifrost” pracują zespoły w Ameryce Północnej. Na koniec września liczyły one łącznie 276 osób. Cała grupa zatrudniała wówczas 767 osób.
„Grupa koncentruje się na pracach nad rozwojem projektów realizowanych w modelu work for hire, czyli projektu Gemini realizowanego we współpracy z Square Enix Limited, projektu Maverick wykonywanego dla Microsoft Corporation oraz projektu Echo rozwijanego na zlecenie Krafton Inc., a także prowadzi działania mające na celu pozyskanie nowych projektów do realizacji w tym samym modelu” – czytamy w komunikacie.
Po ogłoszeniu zakończenia przeglądu opcji strategicznych kurs PCF Group na wtorkowej sesji zyskał blisko 4 proc. O ponad 13 proc. urósl kurs Incuvo, którego PCF Group jest większościowym akcjonariuszem.