CHLOE MARCHAND, dyrektor generalną Air France KLM w Polsce

1. Firmy transportowe tną koszty, a pasażerowie szukają najtańszych lotów. Dlaczego Air France KLM inwestuje ponad 1 mld euro głównie w komfort podróży?
Nie chodzi nam tylko o utrzymanie klientów, ale też o pozyskanie nowych. Naszym głównym celem jest pozostanie w czołówce światowych graczy na rynku transportu lotniczego. Wprowadzamy duże zmiany — od inwestycji w fotele-łóżka przez wymianę wyposażenia, menu i dekoracji po podniesienie standardów obsługi pasażerów. Połowa, czyli 500 mln euro, zostanie zainwestowana w ramach projektu Best & Beyond w usprawnienia w kabinach Air France i na szkolenia 19 tysięcy pracowników Air France z obsługi pasażerów. Pozostałe inwestycje, m.in. rozbudowa floty, siatki połączeń, lotnisk bazowych Grupy Air France KLM i modernizacja klasy biznes linii KLM, są finansowane z odrębnych budżetów.
2. Od czego zaczęliście?
Od września 2013 r. Grupa zainwestowała już ponad 700 mln euro, w tym 200 mln euro w nową klasę biznes KLM. Wyposażony w odnowione kabiny Boeing 777 należący do linii Air France zrealizował pierwszy lot 23 czerwca 2014 r. na trasie Paryż — Nowy Jork. Nowe fotele są systematycznie instalowane w 44 samolotach Boeing 777, które stanowi trzon długodystansowej floty Air France. Inwestycja zakończy się w 2016 r. W sumie wymienimy prawie 10 tys. foteli w klasie ekonomicznej, ponad 1100 w premium economy i 2102 w klasie biznes. Do końca 2014 r. nowe kabiny będą dostępne na trasach do Singapuru, Dżakarty, Tokio, Houston, Nowego Jorku i Szanghaju. A w 2015 r. zostaną wprowadzone na trasach do Douala, Dubaju, Bostonu, Malabo, Singapuru i Sao Paulo. Do września 2015 r. wszystkie samoloty Boeing 777-200 i Boeing 777-300 należące do holenderskiego przewoźnika będę już zmodernizowane, a do końca 2015 r. Grupa zwiększy flotę o 100 samolotów Boeing 787. W 2018 r. pojawią się pierwsze Airbusy A 350 wyposażone w najnowsze kabiny.
3 Czy polscy pasażerowie odniosą jakieś korzyści z inwestycji Air France?
Europa Środkowa jest specyficzna, bo jako jedyny region w 2013 r. zrealizowała cele sprzedażowe. I to dzięki Polsce, która stanowi mniej więcej jedną trzecią tego rynku pod względem obrotów. Klienci Air France z Polski też będą latali bardziej komfortowo w nowoczesnych samolotach. Będą korzystali z supernowoczesnych systemów audiowizualnych, zjedzą posiłek na większym stoliku, przytulą głowę do nowej poduszki i będą korzystali z wielu innych dużych i drobnych usprawnień. Poza tym klienci z Polski, którzy podróżują w klasie biznes lub pierwszej na dalekich dystansach, mogą korzystać z Klubu VIP, który jest polską inicjatywą, niedostępną w identycznej formule nigdzie indziej. Jego członkowie poza transferem limuzyną lub noclegiem w hotelu w Warszawie przed lub po międzykontynentalnej podróży mają do dyspozycji specjalny numer telefonu. Korzystają też z benefitów na lotnisku w Warszawie. [KG]