Gliwice będą miały nowe centrum miasta

MBE
03-08-2011, 00:00

Śląskie miasto liczy, że remont dworca kolejowego pociągnie za sobą lawinę inwestycji.

Śląskie miasto liczy, że remont dworca kolejowego pociągnie za sobą lawinę inwestycji.

Dziś w gliwickim magistracie zostanie zaprezentowana koncepcja nowego zagospodarowania centrum miasta, która jest efektem porozumienia, jakie samorząd zawarł w ubiegłym roku z PKP i PKP PLK. Koncepcję opracowała giełdowa spółka P.A. NOVA. "PB" zna już kilka szczegółów tego projektu.

Zmiany będą dotyczyć terenów położonych w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego. Są one własnością miasta, PKP i kilku prywatnych właścicieli. Każdy z zaangażowanych w projekt podmiotów będzie miał własne zadanie do wykonania. PKP zajmie się remontem dworca. Spółka stara się o pozyskanie pieniędzy na ten cel z funduszy UE.

— Jeżeli wniosek o dofinansowanie zostanie przyjęty, prace rozpoczną się na początku 2012 r. i zakończą w 2014 r. Koszt inwestycji to ok. 50 mln zł — informuje Barbara Leszczyńska z zespołu prasowego PKP.

PKP PLK zrewitalizuje perony i tory, a miasto zajmie się budową nowych dróg, placów i miejsc odpoczynku. Jedną z ważniejszych ról w całym projekcie odgrywać będą prywatni właściciele działek. Samorząd liczy, że remont dworca zachęci ich do inwestowania w tzw. kwartale kolejowym.

— Przygotowując koncepcję, rozmawialiśmy ze wszystkimi właścicielami tych terenów. Pytaliśmy o ich plany i proponowaliśmy kierunki rozwoju tak, aby stworzyć spójną, uzupełniającą się koncepcję zagospodarowania miasta. Bardzo liczymy na to, że remont dworca dojdzie do skutku. Jeżeli tak się stanie, to reszta projektu powinna ruszyć z kopyta — mówi Marek Jarzębowski, rzecznik prasowy prezydenta Gliwic.

Miasto chce, by prywatni właściciele stworzyli centrum administracyjno-usługowo-biurowe. Samorząd wybuduje natomiast nowe połączenia drogowe.

— Dziś kilkanaście torów przechodzi przez środek Gliwic. Chcemy przebić się pod nimi i połączyć obie części miasta. To będzie bardzo ważna inwestycja dla komunikacji miejskiej, która będzie kosztować zapewne kilkanaście milionów złotych — mówi Marek Jarzębowski.

Samorząd wierzy, że prywatni inwestorzy nie tylko wybudują biurowce czy centra usług, ale i zainwestują w miejską infrastrukturę.

— Nasze doświadczenia z Carrefourem czy Auchan pokazują, że jest to możliwe. Obie firmy przy okazji budowy swoich sklepów przebudowały również układ drogowy. Auchan wybudował dwupoziomowe skrzyżowanie, a Carrefour wyłożył 24 mln zł na bezkolizyjne połączenie drogowe — mówi Marek Jarzębowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MBE

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Gliwice będą miały nowe centrum miasta