Google i YouTube z wytwórniami

(Paweł Kubisiak)
opublikowano: 2006-10-09 21:10

Google, najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa prowadzi rozmowy w sprawie przejęcia portalu wymiany plików video YouTube.

Google, najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa prowadzi rozmowy w sprawie przejęcia portalu wymiany plików video YouTube. Informacja o transakcji może być ogłoszona oficjalnie jeszcze dziś. Według Reutersa, wartość transakcji może wynieść 1,6 mld dolarów.

Przed transakcją obie spółki zawierają umowy z wytwórniami. YouTube, najpopularniejszy serwis muzyczny podpisał umowę dystrybucyjną z Universal Music Group. Spółka zawarła też porozumienie z CBS, na oferowanie krótkich form wideo, w tym plików z wiadomościami, rozrywką i sportem. Niedawno YouTube zawarła pierwszą partnerską umowę z Warner Music, czwartą wytwórnią płyt na świecie.

Równocześnie Google zawarła umowy dystrybucyjne z Sony BMG i Warner Music. Przedmiotem umów ma być oferowanie plików wideo oraz wywiadów z artystami.

Serwisy i wytwórnie liczą, że dzięki legalnej współpracy stworzą platformę, która umożliwi im spore zarobki na wyświetlaniu reklam. Niektóre pliki mają być dostępne bezpłatnie na stronach Google i YouTube. W zamian za kontent, serwisy internetowe oferują wytwórniom udział w zyskach z reklam wyświetlanych na stronach z muzyką i filmikami. Umowa z Warner przewiduje dostęp płatny do plików muzycznych. Ich pobranie ma kosztować 1,99 dolara za jeden teledysk.

YouTube, serwis działający od lutego 2005, jest najszybciej rosnącym serwisem w globalnym Internecie. Strony serwisu odwiedza miesięcznie 20 mln użytkowników, którzy oglądają każdego dnia 100 mln plików wideo.

PK