Czytasz dzięki

GPW sprawdziła relacje inwestorskie w spółkach

  • Materiał partnera
opublikowano: 18-03-2020, 22:00

Prawie co druga firma przebadana w ramach IR Excellence Programme wzięła sobie do serca wyniki raportu i udoskonaliła swoje strony internetowe.

Nadszedł czas na podsumowanie drugiego, ostatniego etapu prowadzonego przez GPW projektu IR Excellence Programme. Jego celem było sprawdzenie jakości relacji inwestorskich spółek notowanych na warszawskim parkiecie. Pod lupę wzięto strony internetowe 160 emitentów — wszystkich, których akcje wchodzą w skład indeksów WIG20, mWIG40 i sWIG80 oraz dodatkowo 20 spółek z niezwykle popularnego nad Wisłą sektora gamingowego.

Promowanie jakości

— Projekt IR Excellence Programme to inicjatywa na rzecz promocji wysokich standardów w komunikacji emitentów z rynkiem. Giełda przykłada ogromną wagę do podnoszenia jakości relacji inwestorskich wśród notowanych spółek, m.in. dzięki rekomendacjom zebranym w dokumencie Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW czy poprzez uruchomienie Programu Wspierania Płynności, w ramach którego zaprojektowaliśmy wzorcową stronę relacji inwestorskich w językach polskim i angielskim. Dzięki IR Excellence Programme udało nam się nie tylko zweryfikować poziom wdrożenia rekomendacji, ale przede wszystkim kilkadziesiąt spółek faktycznie podjęło działania na rzecz podniesienia standardów relacji z inwestorami. To ważne, wysoka jakość relacji inwestorskich jest bowiem kluczem do budowy zaufania do spółki i jej długoterminowej wartości — tłumaczy Izabela Olszewska, członek zarządu GPW.

Pierwszy etap IR Excellence Programme — w ramach którego współpracująca z GPW firma Closir, specjalizująca się w działaniach z zakresu relacji inwestorskich, przebadała wybrane spółki i następnie każdej z nich przekazała raport z badania — odbył się w drugim kwartale zeszłego roku. Maksymalną możliwą do zdobycia liczbę punktów (10) uzyskało wówczas 59 firm, czyli 36,9 proc. wszystkich. Nie powinno dziwić, że najlepiej wypadli najwięksi emitenci — aż 18 przedstawicieli WIG20 osiągnęło maksymalną notę (biorąc pod uwagę kryteria obowiązkowe). Z pozostałych spółek 71 zdobyło między 8 a 10 pkt, a pozostałe 30 mniej niż 8 pkt. Średnia ocena wyniosła 8,77 pkt.

— IR Excellence Programme pokazał, że na warszawskim parkiecie jest wiele spółek, które poważnie podchodzą do potrzeb inwestorów. Pierwszy etap zwrócił uwagę na brakujące informacje oraz pokazał możliwe pole do poprawy w relacjach z rynkiem. Podczas drugiego etapu mogliśmy ponownie przetestować strony IR spółek oraz przeanalizować wyniki. Prawie połowa poprawiła się względem zeszłego roku, co nas bardzo cieszy i liczymy, że podniesienie standardów w ich przypadku zmotywuje resztę do poprawy — mówi Michał Chojnacki, prezes Closir.

Konkretne efekty

Wnioski płynące z raportów przygotowanych przez Closir wzięło sobie do serca dokładnie 68 spółek. Tyle z nich, jak wynika z ponownego badania przeprowadzonego w grudniu, powiększyło bowiem dorobek punktowy względem poprzedniego badania. Liczba firm z maksymalną oceną wzrosła do 66, tych z przedziału 8-10 pkt spadła zaś do 70, a spółek z notą poniżej ośmiu — do 24. Natomiast średnia ocena wzrosła do 8,85 pkt. Pogram spotkał się z dużym odzewem i zainteresowaniem ze strony emitentów.

— Wyniki IR Excellence Programme pozwoliły nam na dopracowanie kilku elementów sekcji IR na stronie internetowej spółki. Zespół relacji inwestorskich PGNiG dokłada wielu starań, aby na bieżąco reagować na potrzeby inwestorów i udostępniać im możliwie najszerszy i najbardziej aktualny zakres danych w najbardziej przystępny sposób. Cieszymy się, że nasza sekcja IR spełnia ich oczekiwania, jednak nadal będziemy się przyglądać nowym trendom w komunikacji i wdrażać użyteczne dla inwestorów rozwiązania — zapewnia Przemysław Wacławski, wiceprezes ds. finansowych PGNiG.

Jak podkreśla Janusz Krystosiak, dyrektor departamentu relacji inwestorskich KGHM, zorganizowane w ramach programu spotkanie oraz późniejsze konsultacje z doświadczonymi praktykami rynku dla przedstawicieli departamentu relacji inwestorskich miedziowego koncernu były bardzo dobrą okazją do dyskusji, wymiany spostrzeżeń oraz precyzyjnych i szczegółowych wyjaśnień.

— Nowości, jakie zarejestrowaliśmy i zamierzamy wykorzystać, to głównie rozwiązania dotyczące budowania i komunikacji equity story spółek, włączając aspekt komunikacji ESG. Ponadto wiedza zdobyta podczas konferencji okazała się wartościowa w procesie planowania i realizacji komunikacji inwestorskiej w KGHM w jej całościowym, strategicznym ujęciu — mówi Janusz Krystosiak.

Badanie i zeszłoroczna konferencja podsumowująca jego wyniki także dla przedstawicieli mniejszych emitentów były źródłem ciekawych i wartościowych informacji o tym, czego inwestorzy oczekują od spółek giełdowych.

— Liczymy, że udoskonalenia, które wprowadziliśmy na naszej stronie IR, odpowiadając na uwagi i sugestie z badania, sprawią, że będzie ona jeszcze lepiej odpowiadała na potrzeby inwestorów — podsumowuje Dariusz Wolak, IR manager w 11 bit studios.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane