GPW: wygrani i przegrani podatku handlowego

opublikowano: 26-01-2016, 10:27

Analitycy kilku biur maklerskich oszacowali wpływ podatku od sklepów wielkopowierzchniowych na wyniki giełdowych spółek.

Włodzimierz Giller, analityk DM PKO BP, zwraca uwagę, że AmRest uniknie płacenia podatku, jest on natomiast neutralny dla Eurocashu oraz negatywny dla Emperii (stawka dla tej spółki sięgnie 1,2 proc. wobec oczekiwanych 0,5 proc.) i spółek odzieżowych - LPP i CCC, choć w ich przypadku wpływ może być nieco ograniczony ze względu na dywersyfikację geograficzną działalności. 

- LPP osiąga 60 proc. przychodów w Polsce, CCC - 70 proc. - podkreśla Włodzimierz Giller.

Analitycy Trigona oszacowali natomiast, że PKN Orlen zapłaci około 250 mln zł podatku, a Lotos - 25 mln zł. Zdaniem ekspertów biura, założenia projektu są dobrą wiadomością dla LPP i CCC, odmienną opinię mają natomiast analitycy ING.

Specjaliści z tego biura za niespodziewanie negatywną wiadomość uznają, że podatek zapłacą także Orlen (szacują, że będzie to 250-300 mln zł) i Lotos (55-65 mln zł).

Według analityków Haitong Banku Orlen uiści 300 mln zł, a Lotos 56 mln zł rocznie.

"Projekt był od dawna wyczekiwany przez branżę. Wcześniejsze inicjatywy PiS wskazywały, że podatek będzie miał formę liniową, a stawka będzie wynosić 2,0 proc.. Koncepcja uległa zmianie po niedawnych konsultacjach ze stowarzyszeniami handlowymi. Zwracamy jednak uwagę, że projekt MF różni się od sugestii PRCH (proponowana stawka 0,1 proc.), POHiD (0,5 proc.) czy PGS (11 progów). Bezpośrednim beneficjentem tak skonstruowanej ustawy będą z pewnością mali sklepikarze. Z opodatkowania zwolnione mają być przychody ze sprzedaży leków i wyrobów medycznych refundowanych, a także obrót gazem, wodą, ciepłem i energią elektryczną. W naszej ocenie, w przypadku podmiotów notowanych na giełdzie, projekt wydaje się być korzystniejszy dla większych detalistów (CCC i LPP), którym łatwiej będzie bronić marży. Bezpośrednim beneficjentem tak skonstruowanej ustawy będą z pewnością mali sklepikarze" - uważają natomiast analitycy DM BDM.

Marek Czachor, analityk Erste, szacuje, że Emperia zapłaci 25 mln zł rocznie, Gino Rossi 2,5 mln zł, a Vistula 5 mln zł.

Jego zdaniem, Eurocash i Inter Cars nie będą bezpośrednio dotknięte podatkiem, podobnie jak AmRest.

LPP szacuje koszt podatku na 35-40 mln zł, a szczególnie dotkliwa jest wyższa stawka za handwel w weekendy - powiedział w rozmowie z Bloombergiem Przemysław Lutkiewicz, CFO LPP
Piotr Nowjalis, CFO CCC, uważa natomiast, że spółka zapłaci 17-19 mln zł podatku rocznie.

 

 

 

`

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński, Bloomberg

Polecane