Granty pomogą w skutecznej sukcesji

Dorota Zawiślińska
28-02-2018, 22:00

Fundusze UE PARP przygotuje przedsiębiorców do przekazania firm następcom – po to, aby lokalne marki nie znikały z rynku. Na szkolenia przeznaczy 20 mln zł

 

Zobacz więcej

WYZWANIE: Patrycja Klarecka, prezes PARP, podkreśla, że blisko 70 proc. firm rodzinnych nie ma strategii sukcesji. — W najbliższych latach stanie się ona jednym z najpoważniejszych wyzwań czekających zarówno same spółki, jak i ich otoczenie — zaznacza prezes PARP. Fot. ARC

30 proc. firm rodzinnych działa w Polsce od ok. 20-25 lat. Zbliża się moment przekazania ich w ręce kolejnego pokolenia. Większość przedsiębiorców nie zdaje sobie jednak sprawy, jak długi i skomplikowany jest to proces. Warto mieć na uwadze, że niewłaściwie przeprowadzony może doprowadzić do upadku familijnej spółki.

— Prawie 70 proc. firm rodzinnych nie ma strategii sukcesji. Jednocześnie przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi, że warto korzystać w tym zakresie z pomocy specjalistów. O skuteczności sukcesji często decyduje umiejętność poradzenia sobie z problemami natury psychologicznej. Z jednej strony założycielowi firmy trudno jest zaakceptować sytuację, w której nie ma już decydującego głosu w sprawach zarządzania biznesem. Z drugiej zaś strony młode pokolenie sukcesorów ma często opory przed przejęciem odpowiedzialności za firmę — mówi Patrycja Klarecka, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

To powoduje, że — jej zdaniem — w najbliższych latach sukcesja stanie się jednym z najpoważniejszych wyzwań stojących zarówno przed firmami rodzinnymi, jak i ich otoczeniem. A w tej sytuacji niezbędne będą odpowiednie uregulowania prawne, a także wsparcie szkoleniowe i doradcze — uważa prezes PARP. Również Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, nie ma wątpliwości, że biznes familijny potrzebuje lepszych warunków do rozwoju w perspektywie wielopokoleniowej.

Ma w tym pomóc m.in. przyjęty niedawno przez rząd projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym. Dzięki nowej regulacji w przypadku śmierci właściciela firmy pozostaną w mocy kontrakty, umowy o pracę, zezwolenia i koncesje przyznane przedsiębiorstwu. Ponadto nowe przepisy zwolnią z podatku od spadków osobę przejmującą biznes. Warto podkreślić, że projekt powstał z inspiracji firm rodzinnych. Również ogłoszony niedawno przez PARP konkurs dotacyjny był konsultowany z podmiotami działającymi na rzecz biznesu familijnego. Chodzi o działanie 2.21 „Poprawa zarządzania rozwoju kapitału ludzkiego i wsparcie procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwach”programu Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Do zgarnięcia jest łącznie 20 mln zł. Dzięki tym pieniądzom uda się wesprzeć tysiąc firm rodzinnych. Nabór wniosków będzie trwał od 12 marca do 10 kwietnia.

Szanse i zagrożenia

W ramach naboru przedsiębiorcy z sektora MSP, którzy planują sukcesję, otrzymają wsparcie doradcze. Specjaliści zdiagnozują sytuację w ich firmach oraz wskażą szanse i zagrożenia związane z oddaniem firmy w ręce kolejnego pokolenia. Małgorzata Lelińska, wicedyrektor departamentu funduszy europejskich Konfederacji Lewiatan, zwraca uwagę, że w poprzedniej unijnej siedmiolatce dofinansowanie otrzymało wiele projektów związanych z przedsiębiorczością rodzinną. Jednak, jej zdaniem, żaden program nie oferował tak kompleksowego wsparcia jak działanie 2.21 POWER, czyli — oprócz finansowego — również prawne i psychologiczne. Sukcesja polega na przekazaniu nie tylko władzy, ale także wiedzy, własności i wartości. Wymaga rozstrzygnięcia wielu kwestii prawnych i organizacyjnych.

— Jej powodzenie zależy często od umiejętności nestora w radzeniu sobie z problemami natury psychologicznej. Musi on zaakceptować fakt, że nie będzie już miał decydującego głosu w sprawach firmy, którą założył. Często próbuje jednak wpływać na działania sukcesora. Co to oznacza w praktyce? Konflikty, które nie sprzyjają efektywnemu zarządzaniu przedsiębiorstwem — podkreśla Tomasz Zalewski, menedżer w zespole ds. ulg i dotacji KPMG.

Z badań przeprowadzonych w Szwajcarii wynika, że sukcesja trwa średnio siedem lat. Tymczasem w Polsce blisko 40 proc. założycieli firm i ich następców uważa, że na przekazanie działalności gospodarczej wystarczy tylko jeden rok. Tymczasem Instytut Biznesu Rodzinnego wyliczył, że wartość kapitału rodzimych przedsiębiorstw, które mogą nie przetrwać sukcesji, wynosi aż 128,5 mld zł.

Kto dostanie wsparcie

O granty mogą wnioskować m.in. przedsiębiorcy, organizacje pracodawców i samorządu gospodarczego, podmioty działające na rzecz zatrudnienia oraz rozwoju gospodarczego. Warunek jest jeden — muszą mieć doświadczenie w szkoleniu firm rodzinnych, a także ekspertów w dziedzinie finansów, prawa, psychologii i zarządzania. Natomiast przedsiębiorcy, którzy chcą być uczestnikami kursów, powinni działać w sektorze MSP i mieć w planach przekazanie firmy w ręce kolejnego pokolenia. Dotacje sfinansują przedsięwzięcia związane z bieżącą analizą firmy rodzinnej, z wykonaniem i wdrożeniem strategii sukcesji, a także szkolenia z wyżej wymienionych dziedzin.

Wyśrubowane kryteria

Zdaniem Małgorzaty Lelińskiej, kryteria naboru związane z potencjałem wnioskodawcy są dość wyśrubowane. Wśród nich wylicza m.in. obowiązek posiadania przez niego pięcioletniego doświadczenia w doradztwie na rzecz biznesu familijnego i zapewnienieudziału w projekcie ekspertów finansowych, prawnych i psychologów.

— Co więcej, przedsięwzięcia mogą trwać aż pięć lat. To czas na zdiagnozowanie faktycznej sytuacji w przedsiębiorstwie i przygotowanie go do przejęcia przez sukcesora — tłumaczy ekspertka Konfederacji Lewiatan. 90 proc. firm uczestniczących w konkursie musi wdrożyć rozwiązania w zakresie sukcesji. Co to oznacza w praktyce? Zarząd firmy, osoby ustępujące i przejmujące przedsiębiorstwo powinny przyjąć strategię sukcesji i potwierdzić, że akceptują swoje nowe role.

— Ponadto przedsiębiorcy muszą wnieść co najmniej 10 proc. wkładu własnego. To oznacza, że wsparcie popłynie do faktycznie zainteresowanych nim firm rodzinnych — dodaje Małgorzata Lelińska.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Granty pomogą w skutecznej sukcesji