Czytasz dzięki

Grille Webera rozpalą Zabrze

opublikowano: 12-02-2020, 22:00

Na terenie po kopalni stanie pierwsza poza USA fabryka producenta grilli. Na początek będzie w niej pracować 250 osób.

Polacy kochają grillowanie i właśnie w Polsce stanie fabryka firmy stworzonej przez człowieka, który „kochał grilla równie mocno jak życie” — tak przynajmniej głosi informacja na stronie Weber-Stephen. Producent grilli marki Weber postanowił zbudować pierwszą poza USA fabrykę. Wybrał Zabrze.

— Firma kupiła za 27,2 mln zł działkę o powierzchni 21 ha. Zainwestuje 53,8 mln USD. Już został wybrany wykonawca, jest projekt, więc śmialiśmy się z przedstawicielami firmy, że na wiosnę 2021 r. odpalimy już grilla — mówi dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), która umożliwi spółce zwolnienia z podatku CIT.

Budowa fabryki ma ruszyć jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie będzie w niej pracować 253 osób, część z nich zajmie się obsługą klienta.

— Firma zamierza produkować z polskich komponentów i szuka kooperantów — mówi prezes KSSE.

Polski zakład będzie produkował na rynki Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.

— W związku z tym, że nasza działalność rozwija się w całej Europie, mamy doskonałą okazję do produkcji w pobliżu obsługiwanych rynków — mówi Chris Scherzinger, dyrektor generalny Weber-Stephen Products.

Amerykanie rozważali kilka lokalizacji w Europie.

— W grę wchodziła m.in. czeska Ostrawa. W Polsce też było kilku kandydatów. Projekt był „grillowany” dość długo — opowiada Janusz Michałek.

Amerykańska firma kupiła jedną z największych działek inwestycyjnych w Zabrzu, gdzie zostało już tylko kilka hektarów, które jeszcze w tym roku mogą znaleźć nowego właściciela. To tereny po dawnych kopalniach, które zostały przez miasto zrewitalizowane.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Amerykanie od lat należą do grona kluczowych inwestorów obsługiwanych przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH). Łączna wartość ponad 200 projektów z USA, jakie wsparła agencja, wynosi blisko 4 mld EUR. Zadeklarowane przez nich zatrudnienie sięga ponad 70 tys. osób. Wiele projektów zostało zrealizowanych w większych ośrodkach miejskich, mam jednak nadzieję, że inwestycja firmy Weber-Stephen zapoczątkuje większe zaangażowanie amerykańskich, i nie tylko, firm w rozwój mniejszych miast i miasteczek — mówi Grzegorz Słomkowski, członek zarządu PAIH.

Twórcą spółki Weber- Stephen był George Stephen, mistrz grillowania, wynalazca, ojciec 12 dzieci. To on stworzył zamykany grill, a zainspirował się kształtem boi produkowanych w zakładach metalowych Weber w Chicago, w których pracował. Stephen-Weber to prywatna firma, która nie ujawnia wyników. Jej udział w amerykańskim rynku urządzeń do grilla wartym 2,5 mld USD jest szacowany na 35 proc.

53 Tyle decyzji wydała Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna w 2019 r. Firmy, które je dostały, obiecały 3,5 mld zł nakładów i 1,5 tys. miejsc pracy. W tym roku na inwestycje w strefie zdecydowało się już 11 firm, które zadeklarowały zainwestowanie 476 mln zł i stworzenie 378 etatów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane