GRUPA ŻYWIEC ZACZYNA JUŻ ODRABIAĆSTRATY

Paweł Mazur
opublikowano: 09-11-2000, 00:00

GRUPA ŻYWIEC ZACZYNA JUŻ ODRABIAĆ STRATY

Branża piwowarska w tym roku może sprzedać nawet 24 mln hl piwa

Po dziesięciu miesiącach 2000 r. browary odnotowały prawie 7-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym rokiem ubiegłego roku. Na rynku coraz lepiej radzi sobie Żywiec. Tradycyjnie dobrą formę utrzymuje Kompania Piwowarska, a Brau-Union, Bitburger i Okocim coraz zacieklej walczą o trzecie miejsce.

Po dziesięciu miesiącach 2000 r. branża piwowarska zdołała ulokować na rynku około 20,7 mln hl piwa — wynika z obliczeń „PB”. Oznacza to wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku 1999 o niecałe 7 proc. W ubiegłym roku w tym okresie na rynek trafiło ponad 19,3 mln hl, co wówczas dawało większą, bo 9,5-proc., dynamikę sprzedaży.

Żywiec odrabia straty

Na rynku piwnym nie doszło do rewolucyjnych zmian. Nadal liderem jest Grupa Żywiec, czyli połączone browary Żywca, Warki, Leżajska i Elbrewery. Tylko w październiku grupa zdołała ulokować na rynku około 650 tys. hl. W porównaniu z ubiegłorocznym październikiem oznacza to wzrost o niemal 120 tys. hl. Po dziesięciu miesiącach Grupa Żywiec sprzedała około 6,55 mln hl, co przy założeniu całkowitej sprzedaży branży na poziomie 20,7 mln hl, daje spółce 31,4-proc. udział w rynku. Trzeba jednak pamiętać, że do końca października 1999 r. Żywiec sprzedał prawie 7,14 mln hl piwa, a to — w porównaniu z tegorocznymi wynikami — oznacza spadek sprzedaży o prawie 10 proc.

Najgroźniejszy konkurent Żywca, czyli Kompania Piwowarska (Lech i Tychy), w tym roku na wyniki sprzedaży narzekać nie może. Według wstępnych obliczeń, w październiku KP ulokowała na rynku prawie 0,5 mln hl piwa. Po dziesięciu miesiącach spółka, która jest własnością południowoafrykańskiego koncernu SAB, sprzedała około 5,9 mln hl, co w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego daje jej 38,5-proc. wzrost sprzedaży. Udział KP w krajowym rynku piwa wynosi obecnie około 28,5 proc.

Jednak dystans między Grupą Żywiec a Kompanią Piwowarską z końcem roku powiększa się, co oznacza, że giełdowa spółka powinna bez problemów zachować pozycję lidera.

Walka o podium

Na rynku umacnia się Brau-Union, czyli Kujawiak, Browary Warszawskie i rzeszowski Van Pur. Po dziesięciu miesiącach austriacka grupa sprzedała prawie 1,4 mln hl piwa, detronizując (drugi raz z rzędu w tym roku) Okocim. Browar z Brzeska ulokował na rynku do końca października prawdopodobnie 1,27 mln hl. Jednak koniec roku dla producenta kontrolowanego przez duńskiego Carlsberga powinien być stosunkowo udany i realna wydaje się sprzedaż w 2000 roku na poziomie 1,5 mln hl.

Do gry aktywnie włączyła się niemiecka grupa Bitburgera (szczeciński browar Bosman i sierpecki Kasztelan), która depcze po piętach Okocimowi oraz Brau-Union. Jej sprzedaż po dziesięciu miesiącach zrównała się z wynikami brzeskiego producenta piwa. Jeżeli listopad oraz grudzień będą sprzyjały branży, to z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że w tym roku krajowi producenci zdołają ulokować na rynku około 24 mln hl piwa, wobec niemal 22,5 mln hl sprzedanych w 1999 roku.

LIDER TEN SAM: Restrukturyzacja przynosi efekty i Grupa Żywiec, kierowana przez Alle Ypmę, mozolnie zaczyna odrabiać straty. Mimo to jej przewaga nad Kompanią Piwowarską, której prezesem jest Paweł Sudoł, nie będzie tak wyraźna jak w 1999 roku. Pozycja lidera polskiego rynku piwa — mimo zmniejszania się dystansu między tymi firmami — na razie pozostaje nie zagrożona. fot. BS, GK

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Mazur

Polecane