'Handelsblatt': PKP Cargo chce przejąć transport kolejowy RAG

opublikowano: 2004-12-13 15:12

PKP Cargo stara się o przejęcie transportu kolejowego od niemieckiego koncernu RAG - podał dziennik "Handelsblatt". Potwierdził tym samym informacje PKP Cargo sprzed kilku tygodni.

O tym, że PKP Cargo otrzymała wyłączność na negocjacje z niemieckim koncernem RAG (dawniej Rurhkole AG) na zakup tej części koncernu, który zajmuje się transportem kolejowym, spółka poinformowała na początku listopada.

Przedmiotem transakcji są dwie spółki należące do koncernu RAG, tj. RBH - zajmująca się transportem towarów koleją i barkami oraz firma DAP Barging (zarejestrowana w Holandii) - zajmująca się obsługą, spedycją i przewozem towarów przeładowywanych w portach krajów Beneluksu (Belgii i Holandii).

"To dla nas duża szansa wejścia na rynek niemiecki. Do granicy niemieckiej dowozimy rocznie 15 mln ton towarów. Gdy się nam uda przejąć część koncernu RAG, będziemy mogli wwozić nasze ładunki na teren Niemiec" - ocenił wówczas cytowany w komunikacie prezes PKP Cargo Józef Marek Kowalczyk.

Według gazety, wstępna decyzja co do wyniku negocjacji może zapaść we wtorek. W tym dniu zarząd RAG omówi stan negocjacji - dowiedział się "Handelsblatt".

W środę dobiega końca termin na przedstawienie przez stronę polską wiążącej oferty. "Z niepotwierdzonych spekulacji wynika, że PKP zamierza zaproponować 130 milionów euro" - czytamy.

Rzeczniczka RAG powiedziała w poniedziałek PAP, że ze względu na dobro negocjacji koncern nie będzie komentował żadnych doniesień prasowych.

Jak informuje gazeta, RAG chce pozbyć się w całości transportu węgla, koksu, ropy naftowej i produktów będącego w gestii spółek RAG Bahn i Hafen GmbH.

Zdaniem cytowanego w listopadowym komunikacie prezesa Kowalczyka, przejęcie obu spółek ma duże znaczenie dla rozwoju PKP Cargo. "Dzięki nim będziemy mogli prowadzić przewozy nie tylko na rynku niemieckim. Przejmując towary z portów Beneluksu, będziemy mogli przewozić je przez Niemcy, Polskę i dalej na wschód" - ocenił Kowalczyk.

Jeśli uda się przejąć spółkę RBH, PKP Cargo chce rozszerzyć przewozy za jej pośrednictwem na terenie całych Niemiec.

Jednocześnie kierownictwo PKP Cargo zastrzega, że nie zamierza zrywać współpracy z kolejami niemieckimi - informował komunikat.

Jak podała spółka, koncern RAG powstał w 1969 r. na bazie kopalń Zagłębia Ruhry. W ubiegłym roku jego przychody wyniosły prawie 13 mld zł. Zatrudnia 77 tys. osób. Natomiast w spółce RBH pracuje niespełna tysiąc osób. Rocznie organizuje ona przewóz koleją 50 mln ton ładunków, głównie na terenie Nadrenii-Północnej Westfalii.