Handlowcy nie są optymistami

Jacek Zalewski
opublikowano: 09-11-2000, 00:00

Handlowcy nie są optymistami

We wczorajszym komentarzu przeanalizowaliśmy comiesięczne — obejmujące październik — badanie GUS na temat wskaźnika ogólnego klimatu koniunktury w przemyśle przetwórczym. Wskaźnik dla budownictwa także znalazł się na plusie (6 pkt), chociaż nieznacznie spadł w porównaniu z poziomem sprzed miesiąca. Ogólny klimat budowlanej koniunktury w sektorze publicznym i prywatnym był oceniany na zbliżonym poziomie.

NIEPOKOIĆ mogą natomiast nastroje w handlu detalicznym. Podobnie jak we wrześniu, wskaźnik klimatu koniunktury w tej branży ukształtował się w październiku poniżej zera i wyniósł minus 6 pkt. Wśród badanych przedsiębiorstw 19 proc. oceniło koniunkturę pozytywnie, 25 proc. — negatywnie, zaś 56 proc. uznało, iż ich sytuacja nie uległa zmianie. Pogorszenie nastrojów w handlu wynikało wyraźnie z większego niż we wrześniu spadku sprzedaży. W konsekwencji bieżąca sytuacja finansowa firm nadal była niezadowalająca. Chociaż w najbliższych miesiącach sprzedaż towarów może wzrosnąć, jednak poprawa ta nie wpłynie istotnie na oceny przyszłych zamówień oraz przyszłej sytuacji finansowej przedsiębiorstw. W efekcie utrzyma się wysoka skala zwolnień.

TRADYCYJNIE zróżnicowana była w październiku sytuacja w poszczególnych klasach wielkości przedsiębiorstw. Najlepszą koniunkturę odnotowano w grupie gigantów, zatrudniających co najmniej 250 osób. Tylko ona utrzymała wskaźnik dodatni, wynoszący 19 pkt. A dalej było już gorzej. W firmach zatrudniających od 50 do 249 pracowników wskaźnik osiągnął minus 17 pkt, w grupie od 10 do 49 — minus 11 pkt, natomiast najmniejsze, zatrudniające do 9 osób, zanotowały minus 19 pkt.

WIĘKSZOŚĆ reprezentantów polskiej drobnicy handlowej jako główną przyczynę swoich trudności niezmiennie wskazuje ekspansję wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Dlatego jedynym wyjściem dla całej gałęzi handlu detalicznego jest łączenie się pojedynczych podmiotów w większe organizmy, które będą mogły obniżać koszty — a w związku z tym i ceny. Dopiero wtedy wskaźniki ogólnego klimatu koniunktury oraz kondycji finansowej całego sektora mogą wyjść na plus.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Zalewski

Polecane