W ubiegłym roku głównym problemem dla działających w Polsce sieci marketów była deflacja, w tym jest nim zapowiadany podatek obrotowy. Podatek jednak nadal pozostaje w sferze zapowiedzi, a biznes nie znosi bezczynności, więc działające w branży handlu detalicznego spółki snują plany rozwoju w tym roku. W tym tygodniu przedstawiły je Carrefour i giełdowa Alma.

Francuska grupa, znana głównie z hipermarketów, w ostatnich latach - wraz ze stale spadającą sprzedażą sklepów w tym formacie - rozpoczęła ekspansję w segmencie najmniejszych sklepów. Zarządza obecnie w Polsce ponad 800 sklepami, z których większość to mniejsze placówki franczyzowe, działające głównie pod szyldem Carrefour Express. W ubiegłym roku powiększyła się o jeden hipermarket, dwa supermarkety - i blisko 120 sklepów osiedlowych. W tym roku ma być podobnie.
- Zamierzamy otworzyć 2 hipermarkety oraz około 100 sklepów franczyzowych. Ważne będzie rozwijanie nowych kanałów sprzedaży, przede wszystkim sklepu internetowego – mówi Guillaume de Colonges, prezes Carrefour Polska.
Carrefour pod koniec ubiegłego roku rozpoczął sprzedaż przez internet, ale na razie nie handluje w ten sposób żywnością. W ofercie e-sklepu są głównie artykuły RTV i AGD, do których mają dołączyć m.in. książki. Wiadomo, że Carrefour ma plan na wystartowanie z e-sprzedażą żywności, co w mniejszej lub większej skali robią już hipermarketowi konkurenci z Tesco, Auchan i E.Leclerc, ale konkretnego harmonogramu jeszcze nie ma.
Tymczasem kontrolowana przez Jerzego Mazgaja giełdowa Alma ma za sobą bardzo słaby rok. W 2015 r. miała 1,56 mld zł skonsolidowanych przychodów, czyli o 5,6 proc. mniej niż rok wcześniej, a same delikatesy spożywcze zmniejszyły sprzedaż o 3,5 proc., do 0,96 mld zł. Zamknęła też ostatnio kilka nierentownych sklepów. Na poziomie netto Alma wykazała aż 145,5 mln zł skonsolidowanej straty, co wynikało m.in. z dużego odpisu wartości Paradise Group, prowadzącej salony luksusowych marek odzieżowych.
Ma być jednak lepiej. Przy okazji publikacji raportu rocznego spółka przedstawiła prognozy na 2016 r. Zgodnie z nimi, przychody ze sprzedaży na poziomie jednostkowym mają "przekroczyć 900 mln zł", spółka spodziewa się też zysku netto, przekraczającego 7 mln zł.