HDS IDZIE W KIOSKI, ALE MYŚLI O RUCHU
Francuzi zainwestują 20 mln zł w hurtową i detaliczną sprzedaż prasy
Hachette Distribution Services Polska, filia francuskiego koncernu, który od dłuższego czasu wraz z polską spółką Wydawcy Prasy ubiega się o kupno większościowego pakietu akcji Ruchu, zainwestuje kilkadziesiąt milionów złotych w rozwój własnej sieci kiosków oraz salonów prasowych. Firma zapewnia, że prowadzone przez nią inwestycje nie kolidują z planami wobec Ruchu.
Czekając na prywatyzację Ruchu polska filia francuskiej grupy Hachette Distribution Services jeszcze w tym roku rozpocznie instalację kilkunastu własnych kiosków prasowych. Do końca 2000 roku będzie ich działało w całym kraju ponad 100. Zainwestuje również w salony prasowe Inmedio. Do grudnia będzie ich 30.
— Prowadzona przez nas działalność nie jest sprzeczna z naszym głównym celem, którym jest udział w prywatyzacji Ruchu — mówi Andrzej Kacperski, prezes HDS Polska.
W najbliższych dniach w Jankach pod Warszawą zostanie otwarte największe w Polsce centrum Extrapol (o powierzchni 2 tys. mkw.), specjalizujące się w sprzedaży artykułów prasowych i multimediów. Kolejny taki salon powstanie we Wrocławiu.
Czekając na Ruch
Rozpoczęte przez Hachette inwestycje prawdopodobnie wynikają z tego, że koncern nie chce być dłużej jedynie biernym obserwatorem przeciągającej się prywatyzacji największego kolportera w Europie Środkowej i Wschodniej.
Ministerstwo Skarbu Państwa nie może podjąć żadnych decyzji dotyczących prywatyzacji Ruchu, ponieważ czeka na rozstrzygnięcie sądu polubownego w sprawie pozwu spółki Hachette-Wydawcy Prasy, który od 1997 roku blokuje ministerstwu sprzedaż 1,165 mln akcji Ruchu.
Marek Czarnecki, prezes Ruchu, w wywiadzie udzielonym nam zaraz po objęciu szefostwa w Ruchu stwierdził, że impas w prywatyzacji Ruchu, związany z sądowym postanowieniem, zakazującym ministrowi skarbu zbywania części akcji przedsiębiorstwa, o które ubiega się polsko-francuskie konsorcjum Hachette-Wydawcy Prasy, jest możliwy do rozwiązania. Nie chciał jednak powiedzieć, na czym to rozwiązanie miałoby polegać.
Miliony w rozwój
Planowane przez HDS Polska inwestycje w rozwój hurtowej i detalicznej sprzedaż prasy mają przekroczyć w najbliższym czasie 20 mln zł.
— Jesteśmy gotowi na duże inwestycje, jednak ich wielkość jest uzależniona od tego, czy dojdzie do sfinalizowania prywatyzacji Ruchu. Nie jesteśmy inwestorem finansowym. Nie budujemy firm po to, żeby szybko podnieść ich wartość i później to zdyskontować. Jesteśmy inwestorem branżowym. Jednak warunkiem do rozpoczęcia przez nas działalności na danym rynku jest wolność prasy — zapewnia prezes Kacperski.
Dotychczas francuski koncern zainwestował w Polsce ponad 30 mln zł. Zdaniem prezesa HDS Polska, udział jego firmy w rynku hurtowej dystrybucji prasy wynosi około 3,5 proc., a w sprzedaży detaliczne poniżej 1 proc. Jednak docelowo ma wzrosnąć do kilkunastu procent.
Zysk za dwa lata
Hachette Distribution Services swoją działalność w Polsce rozpoczęło w 1997 roku. Działa poprzez trzy firmy zajmujące się hurtowym handlem prasą: Inmedio Łódź, Inmedio Gdańsk, odkupione w 1997 roku od firmy Polskapresse wchodzącej w skład niemieckiego wydawnictwa Neue Passauer Presse, oraz niedawno powstałe Inmedio Warszawa. Natomiast spółka Extrapol prowadzi sieć sklepów z artykułami multimedialnymi. Tegoroczne przychody spółek HDS w Polsce przekroczą 120 mln zł, ale pierwsze zyski mają się w nich pojawić dopiero za dwa lata.