Hipermarkety zwiększają obroty

Tomasz Brzeziński
17-08-1999, 00:00

Hipermarkety zwiększają obroty

Według danych Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych, zachodnie koncerny handlowe zainwestowały w Polsce ponad 2 mld USD (8 mld zł). Udział sieci marketów w obrotach polskiego handlu wzrósł w ciągu pięciu lat do kilkunastu procent.

Zachodnie sieci hiper- i supermarketów obecne są w naszym kraju zaledwie od kilku lat, a już opanowały kilkanaście procent obrotów handlu detalicznego.

Niemcy i Francuzi

Według analityków rynku, dysponują one obecnie kilkudziesięcioma placówkami, a ich plany inwestycyjne zakładają otwarcie do 2001 roku dwustu marketów.

Liderem pod względem zaangażowanych kapitałów i osiąganych obrotów jest niemiecka grupa Metro AG. Koncern, który zainwestował do tej pory około 1 mld DEM (2 mld złotych), jest obecny w Polsce poprzez cztery sieci dystrybucyjne: Real, Makro, Praktiker i Media Markt. Grupa dysponuje obecnie 42 placówkami. Do końca tego roku planowane jest otwarcie dwóch centrów M1 (w ich skład wchodzą wszystkie linie dystrybucyjne Metro AG). Koszt budowy centrum szacuje się na 80-100 mln DEM (160-200 mln zł. W ubiegłym roku polskie spółki koncernu osiągnęły około 3,5 mld DEM (7 mld zł) obrotu.

Drugie miejsce na liście PAIZ-u zajmuje francuska grupa Casino, która rozwija w Polsce sieć hipermarketów Geant. Francuzi dysponują obecnie siecią pięciu placówek, ale do końca tego roku ich liczba zwiększy się do jedenastu. Plany rozwojowe grupy przewidują, że do końca 2001 roku będzie ona zarządzać siecią 18 hipermarketów i 15 galerii handlowych. Tylko w tym roku spółka chce zainwestować w Polsce 335 mln USD (około1,34 mld zł), a łączne inwestycje zamkną się kwotą 2,2 mld zł. Według Lidii Dei, rzecznika prasowego firmy, do końca 2002 roku Casino zaangażuje w Polsce 4,4 mld zł, sama rozbudowa galerii handlowych pochłonie około 800 mln zł.

W ubiegłym roku hipermarkety Geant osiągnęły około 1 mld zł obrotu.

Walka o klienta

Hipermarkety zarządzane przez sieci przekształcają się z typowych miejsc masowych zakupów w centra handlowo-usługowe. Koncerny rozbudowują galerie handlowe, które skupiają mniejsze sklepy prowadzące sprzedaż marek międzynarodowych, krajowych i lokalnych. Przykładem centrum handlowego trzeciej generacji jest wspólna inwestycja Casino i francuskiej firmy Apsys w podwarszawskich Jankach. We wrześniu 2000 r. oddany zostanie do użytku multipleks oraz kręgielnia, które uatrakcyjnią ofertę hipermarketu Geant.

Skąd środki

Ogromne nakłady ponoszone na rozwój zmuszają sieci do zawiązywania strategicznych aliansów oraz poszukiwania środków na zewnątrz. W ubiegłym roku Metro AG ogłosiło, że zamierza upublicznić swoje polskie spółki córki na GPW. Według Hartmuta Suraya, prezesa Metro Real Estate Management, plany inwestycyjne grupy Metro AG zostaną ujawnione we wrześniu. Francuskie Casino buduje swoje centra wraz z włoskim King Cross Centre oraz francuską firmą Apsys.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Brzeziński

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Hipermarkety zwiększają obroty