Hotele i deweloperka mają wielką przyszłość

Bartosz Ptach
opublikowano: 19-01-2007, 00:00

Spółka ma model hybrydowy: łączy działalność deweloperską (budowa i sprzedaż nieruchomości) z zarządzaniem aktywami i funkcją operatora hotelowego. Na rynku budowlanym Warimpex skupia się głównie na biurowcach i hotelach.

W ostatnich latach polski rynek inwestycyjny znacznie się ożywił. W 2005 r. na nowoczesne obiekty komercyjne wydano około 2 mld EUR, z czego w najatrakcyjniejszej dla inwestorów Warszawie około 850 mln EUR. Biurowy rynek inwestycyjny w naszym kraju będzie się szybko rozwijał. Już dziś jego wartość wynosi około 5 mld EUR (30 proc. więcej niż przed rokiem). Zdaniem ekspertów, to około 90 proc. inwestycji na wszystkich rynkach Europy Środkowo-Wschodniej.

Zainteresowanie powierzchniami biurowymi rośnie, gdyż niektóre firmy zagraniczne przenoszą tu produkcję z powodu niższych kosztów pracy oraz dostępu do młodej dobrze wykształconej kadry. Ponadto inwestorzy są przekonani o dalszym wzroście cen — utwierdza ich w tym różnica cen nieruchomości w Polsce i na Zachodzie.

Warimpex działa także na szeroko pojętym rynku hotelarskim, który ma spory potencjał wzrostu. Spośród wszystkich krajów UE mamy najniższy wskaźnik liczby miejsc noclegowych na 10 tys. mieszkańców. W 2005 r. w Czechach było to 220, u nas zaledwie 35. Firma Colliers International szacuje, że przychody z przemysłu hotelarskiego powinny stanowić w przyszłości 10-12 proc. PKB. Obecnie przynosi on około 6 proc. Według Instytutu Turystyki, w 2010 r. w hotelach i innych miejscach noclegowych w Polsce zatrzyma się 6 mln obcokrajowców. To o ponad 1,7 mln, czyli 40 proc., więcej niż w 2005 r.

Rynki, na których działa Warimpex (deweloperka i hotele), są bardzo rozdrobnione. Coraz śmielej wchodzą nań zagraniczni inwestorzy. Głównymi konkurentami spółki na rynku nieruchomości są fundusze inwestycyjne, emerytalne, rynków nieruchomości, prywatni inwestorzy i liczni deweloperzy. W branży hotelarskiej obecne są duże międzynarodowe koncerny: Accor, Carlton Hotels, Hilton, Hyatt, InterContinental, Marriott i Orbis.

Polski rynek biurowy i hotelowy ma spory potencjał. Do jego wzrostu przyczyni się napływ inwestorów zagranicznych, coraz lepsza dostępność komunikacyjna kraju, rozwój tanich linii lotniczych, niedostateczna podaż hoteli (szczególnie o wysokim i średnim standardzie) oraz obserwowane od kilku lat lepsze wykorzystanie pokoi. Utrudnieniem dla branży są silne regulacje: zagospodarowywanie nieruchomości wymaga wielu zezwoleń i zgód administracyjnych.

Bartosz Ptach

giełdowe.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartosz Ptach

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu