W kwietniu może dojść do zawarcia umowy między hutami Katowice i Sendzimira oraz brazylijskimi firmami CVRD i Comexport w sprawie rozbudowy rudoportu w gdańskim Porcie Północnym.
Zarząd hut Katowice i Sendzimira podpisał 25 lutego list intencyjny z brazylijskimi firmami Companhia Vale do Rio Doce oraz Comexport dotyczący rozbudowy rudoportu (terminalu przeładunkowo-składowego rudy żelaza w Gdańsku). W kwietniu przedstawiciele HK i HTS mają pojechać do Brazylii na rozmowy w tej sprawie.
— Wiele wskazuje na to, że podczas wizyty w Brazylii podpiszemy umowę — twierdzi Lech Skrzypczyk, wiceprezes Huty Katowice.
Huta Katowice jest znaczącym importerem rud i ma problemy z odbiorem surowca.
— Nasze porty nie są przystosowane do przyjmowania dużych statków przewożących rudę. Na przykład Port Szczecin-Świnoujście może przyjmować statki o nośności maksymalnie 60 tys. ton. Rozbudowa rudoportu pozwoli na zwiększenie nośności do 100 tys. ton. Oznacza to obniżenie kosztów transportu — tłumaczy Lech Skrzypczyk.
W 2001 r. HK zakupiła ponad 5,7 mln ton rudy.
— Strona brazylijska zobowiązała się w liście intencyjnym do sfinansowania rozbudowy rudoportu, a my do zakupu brazylijskich rud żelaza — podkreśla Lech Skrzypczyk.
Z jego wyliczeń wynika, że z tytułu obniżki kosztów transportu ceny rudy żelaza spadłyby o blisko 5 USD na tonie (ponad 20 zł), tym samym cena surówki obniżyłaby się o 8 USD (32 zł), a stali o 5 USD.
— Zmniejszyłyby się także koszty produkcji w hucie — dodaje Lech Skrzypczyk.
Jego zdaniem, jeśli inwestycja zostanie zrealizowana, zyska górnictwo, ponieważ obok rudoportu znajduje się pirs węglowy (punkt przeładunkowy), który można wykorzystać przy eksporcie węgla.
Do Brazylii Huta Katowice eksportuje natomiast szyny.
— W liście intencyjnym uzgodniliśmy, że sprzedaż szyn przez hutę na rynek brazylijski wyniesie około 100 tys. ton, co stanowi 95 proc. zapotrzebowania tego kraju — dodaje Lech Skrzypczyk.
Koncern Companhia Vale do Rio Doce deklarował wcześniej chęć wejścia kapitałowego do jednej ze spółek Huty Katowice, ale plany pozostały na papierze.