Huzar będzie zwiększał ekspansję na rynki zagraniczne

Partnerem publikacji jest Huzar
opublikowano: 2024-01-15 20:00
zaktualizowano: 2024-01-22 13:13

Rozmowa z Adamem Maciuszkiem, prezesem firmy Huzar.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Jak obecna sytuacja rynkowa wpływa na państwa firmę?

Jesteśmy dumni, że możemy wspierać lokalnych pszczelarzy poprzez skup ich produkcji w całej Polsce i jednocześnie zapewnić naszym klientom najwyższą jakość miodu. Stawiamy na różnorodność i jakość, co przekłada się na stabilność naszej działalności. Miód jest w cenie, niezależnie od ekonomicznych zawirowań, jakie wstrząsały gospodarką na skutek pandemii i wojny w Ukrainie.

Z badań prowadzonych w 2021 r. wynika, że miód jest produktem kojarzonym przede wszystkim ze zdrowiem, ale także z tradycją. Cechą charakterystyczną polskiego rynku miodu jest stała dynamika wzrostu spożycia. Gdy w 2004 r. wstępowaliśmy do Unii Europejskiej wynosiło ono 0,35 kg na osobę rocznie, a dziś już około 1 kg. Mimo tego postępu, mamy jeszcze dużo do zrobienia w kwestii popularyzacji miodu, również dlatego, że służy on zdrowiu. Jego stałe spożywanie, nie tylko w okresie zimowym, buduje odporność organizmu. Dlatego powinniśmy walczyć o wzrost spożycia i używać miodu na co dzień - w kuchni, do herbaty, do śniadania i wypieków. Aby każdy mógł znaleźć swój ulubiony smak, tworzone są kompozycje miodów z różnych stron świata, mogące zaspokoić w gusta każdego konsumenta.

A jak rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie znakowania miodu krajami pochodzenia, o którym było głośno w ostatnim czasie, wpłynęło na działalność firmy Huzar?

To dla nas korzystna zmiana. Na opakowaniach trzeba będzie podawać nazwę państwa, w którym miód został zebrany, a w przypadku gdy pochodzi on z więcej niż jednego państwa, nazwy wszystkich krajów pochodzenia, w których został zebrany. W konsekwencji do historii odejdą tak popularne dotąd, ale zbyt ogólnikowe oznaczenia typu „mieszanka miodów pochodzących z UE” czy „mieszanka miodów niepochodzących z UE”.

Większa przejrzystość i dokładne oznakowanie pochodzenia miodu to krok w stronę lepszej edukacji konsumentów. Mieszanki miodów, w tym liczne kompozycje łączące miody z Europy i świata z miodem polskim, zyskują na popularności na wszystkich rynkach, co jest dla nas bardzo ważne.

Jakie korzyści niesie ze sobą stosowanie mieszanek miodowych?

Mieszanki miodów to nie tylko kulinarna przyjemność, ale i sposób na docenienie różnorodności natury. Tworzymy unikalne profile smakowe, co jest atrakcyjne dla konsumentów na całym świecie.

W miarę jak Huzar przekonywał się o niegasnącym popycie na jakościowy miód, podjęliśmy decyzję o poszerzeniu asortymentu o miody z innych krajów. Obecnie firma ma w ofercie miody nie tylko z Europy, w tym m.in. z Hiszpanii, Rumunii czy Ukrainy, ale także z wielu innych krajów świata. Dzisiaj obok miodów z rodzimych pasiek zwiększamy podaż mieszanek. Kierujemy się tu ich walorami, a nasze receptury są wręcz niesamowite.

Jakie są plany zarządu firmy Huzar na przyszłość?

Naszym celem jest z jednej strony dalsza ekspansja na rynki europejskie, amerykańskie i azjatycki, z drugiej kontynuowanie dotychczasowej misji dostarczania najwyższej jakości miodów na polskie stoły.

Jako bardzo ważną część naszej działalności uznajemy edukowanie konsumentów o wartościach spożywania miodów, a także odpowiadanie na pytania konsumentów.

Wśród pytań od konsumentów powraca przede wszystkim to o jakość miodów płynnych. Czy płynna konsystencja świadczy o podgrzewaniu miodu, czyli o procesie, w trakcie którego traci on sporą część swoich właściwości?

Krystalizacja miodu to naturalny proces. Jest on naturalnym roztworem cukrów prostych w wodzie, przy czym wody nie może być w nim więcej niż 20 proc. W istocie miód jest przykładem tzw. roztworu przesyconego, który ulega krystalizacji, nie zmieniając przy tym właściwości ani składu. W fachowym słownictwie pszczelarzy miód skrystalizowany określany jest jako „krupiec”. Jednak „krupiec” jest tak samo wartościowy jak „patoka”, czyli miód płynny. Krystalizacja jest dowodem, że miód jest naturalny. Krystalizacja jednych miodów przebiega błyskawicznie, a w przypadku innych trwa miesiące.

Z wielowiekowego doświadczenia pszczelarzy wynika, że w niektórych przypadkach miód może się krystalizować nawet ponad rok. Szybciej krystalizują miody o większej zawartości glukozy i odwrotnie, te, w których dominuje fruktoza, np. miód akacjowy, krystalizują wolno. Szybciej krystalizują miody kwiatowe niż spadziowe, a wśród samych miodów kwiatowych czas krystalizacji waha się od kilkunastu dni (rzepakowy) do kilku miesięcy (akacjowy).

Huzar i jego miody

Firma Huzar, polski lider rynku miodów naturalnych, od ponad 25 lat zajmuje się ich konfekcjonowaniem. W ofercie firmy znajdują się miody pochodzące z różnych stron Polski, ale także prawie wszystkich regionów świata. Miody Huzara poza dostępnością na półkach sklepowych występują w wielu produktach używanych w naszej codziennej diecie, takich jak płatki śniadaniowe, pieczywa, ciastka, a także różnorodne alkohole oraz produkty farmaceutyczne produkowane na bazie miodu pszczelego. I wszędzie tam można znaleźć miody z Huzara.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface