Hybrydy budują nasz ekorynek

opublikowano: 10-09-2018, 22:00

Polska jest elektromobilnym wiceliderem w Europie. Ale tylko Środkowej i Wschodniej. I to nie na długo.

W pierwszym półroczu 2018 w Polsce zarejestrowano 672 samochody elektryczne (zasilane akumulatorem i hybrydy plug-in), co oznacza prawie 80 proc. wzrost r/r. Mimo znaczącej dynamiki, taka liczba plasuje Polskę zaledwie na 15. miejscu wśród państw UE. Nasz kraj wyróżnia się tylko na tle regionu, w którym jedynie Węgrzy zarejestrowali więcej aut elektrycznych. Jednak w opinii ekspertów Exact Systems, już wkrótce mogą nas przegonić inne kraje. Ze wspomnianych 672 aut z napędem elektrycznym, 279 to pojazdy bateryjne, a 393 hybrydy plug in. I choć dynamika sprzedaży obu typów aut elektrycznych rośnie (odpowiednio o 123 proc. i 58 proc.), to ich udział w ogólnej liczbie rejestracji już nie. Wynosi dwa promile. Dla porównania: średnia unijna to 1,7 proc.

Pod względem łącznej liczby zarejestrowanych aut elektrycznych (akumulatorowe + plug in) za Węgrami i Polską są m.in. Czechy, Słowenia, Rumunia i Słowacja. Niestety notowana nad Wisłą dynamika wzrostu sprzedaży na poziomie 80 proc. nie jest najlepszym wynikiem w regionie. Będący przed nami Węgrzy mogą się pochwalić wzrostem o 121 proc., natomiast goniący nas peleton przyspiesza coraz bardziej. Rumuni zaliczyli skok rejestracji o 1191 proc., Czesi o 152 proc., Słowacy o 104 proc., zaś Słoweńcy o 94 proc. Lepiej wypadają w Polsce hybrydy. To one sprawiają, że cały rynek tzw. napędów alternatywnych zaczyna być zauważany. W pierwszym półroczu w Polsce zarejestrowano 15 807 aut z alternatywnym napędem (13 proc. wzrostu), co stanowi 6 proc. całkowitej sprzedaży samochodów osobowych i jest wynikiem zbliżonym do średniej unijnej (6,7 proc.). Gros tych aut to klasyczne hybrydy. Polacy kupili ich 10 805, czyli o 27 proc. więcej niż rok temu. To plasuje nas na 8. miejscu w UE. Udział klasycznych hybryd w łącznej liczbie rejestracji wynosi 4 proc. i jest wyższy niż średnia dla UE (3,5 proc.).

15807 Tyle aut osobowych z alternatywnymi napędami zarejestrowano w Polsce w I półroczu, to o 13 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2017 r...

567 008 ...a tyle, o 36 proc. więcej niż w I półroczu 2017, w Unii Europejskiej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Hybrydy budują nasz ekorynek