Czytasz dzięki

Idea urządza się w niszy

opublikowano: 21-05-2020, 14:29

Nowoczesny bank naszpikowany technologią ma przyciągać małych i średnich przedsiębiorców. Brakuje kapitału i inwestora.

Jerzy Pruski
Zobacz więcej

Jerzy Pruski fot. SZYMON LASZEWSKI/FORUM

1,7 mln zł, czyli o 84,8 proc. więcej niż w 2019 r. — tyle skonsolidowanego zysku netto wypracowała Idea od stycznia do marca tego roku. To czwarty kwartał z rzędu gdy bank, który porządkuje biznes po poprzedniej władzy, pokazuje zysk zamiast straty. Wynik byłoby lepszy gdy nie zdarzenia jednorazowe. Obciążyły go m.in. składki na Bankowy Fundusz Gwarancyjny: 7,9 mln zł na fundusz przymusowej restrukturyzacji i 4,4 mln zł na fundusz gwarancyjny i odpis kredytowy na kwotę 9,6 mln zł z powodu COVID-19.

Na kanwie koronawirusa bank chce więcej zaoszczędzić niż przewidział w planie restrukturyzacji. Obecnie zdalnie pracuje ponad 90 proc. załogi. Gdy pandemia się już jednak skończy w tym trybie nadal ma pracować około 40 proc. pracowników banku, którzy będą się zmieniać i lawirować pomiędzy domem a biurem. Docelowe obniżenie kosztów o około 100 mln zł szefostwo banku planuje osiągnąć w połowie tego roku.

Sen z powiek zarządu wciąż spędzają wskaźniki kapitałowe, które szukają dna. TCR grupy pod koniec marca wynosił 0,76 proc., czyli 9,74 proc. poniżej wymaganego limitu. Wskaźnik Tier 1 jest na poziomie 0,06 proc. – to aż 8,44 proc. poniżej wymogów. Zarząd podkreśla, że walczy o rentowność od samego początku transformacji banku i zdaje sobie sprawę z problemu kapitałowego, który uniemożliwia mu transformację w tempie, w jakim by chciał. Jego przyszły model biznesowy jest konkretny: technologiczna instytucja dla małych i średnich przedsiębiorstw. Brzmi znajomo.

Bank już się pozycjonował jako dostawca nowatorskich rozwiązań dla przedsiębiorców. Np. chwalił się pierwszymi placówkami z przestrzenią coworkingową, czy mobilnymi wpłatomatami. Próbował wyróżnić się na rynku, co mu się udało, lecz nie długo przyszło mu cieszyć z tych sukcesów. Zaufanie klientów do banku podważyły jego praktyki sprzedażowe – misselling na obligacjach GetBacku.

Pośrednictwo w dystrybucji wysokokalorycznych produktów najpierw przynosiło mu to sute przychody, ale koniec końców gigantycznie obciążyło wynik finansowy. Tym razem ma obyć się bez niespodzianek, deklaruje zarząd Idei. I dodaje, że musi uplasować się w niszy, bo bycie uniwersalnym bankiem jest „poza zasięgiem Idei”. Szans upatruje w relacjach z biznesem, tym małym i średnim.

Według zarządu, takie podejście zwiększa szanse banku na znalezienie inwestora. Co więcej, szefostwo banku nie wyklucza żadnej formy dofinansowania.

Odrestaurowana Idea spróbuje przekonać przedsiębiorców spróbuje do siebie ofertą mocno zdigitalizowaną. Od przyszłego roku bank ma być w pełni transakcyjny online, okraszony płatniczymi nowinkami, a przy tym bezpieczny i czynny całą dobę. Wielkie nadzieje pokłada w leasingu.

Kierujący Ideą Jerzy Pruski powiedział podczas konferencji wynikowej dla dziennikarzy, że konkurencja ma wiele technologicznych rozwiązań, ale jego bank chce stworzyć „najlepszą aplikację mobilną”. Tyle że dziś na aplikacje ścigają się niemal wszystkie banki i mają się czym pochwalić.

 

036950dd-4556-4e30-aabc-314ab0b280bd
Frankowicze kontra banki
Informacje dla zadłużonych we franku szwajcarskim. Rozstrzygnięcia z sal sądowych, opinie prawników, bankierów i zainteresowanych problemem
ZAPISZ MNIE
Frankowicze kontra banki
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany co dwa tygodnie
Kamil Zatoński
Informacje dla zadłużonych we franku szwajcarskim. Rozstrzygnięcia z sal sądowych, opinie prawników, bankierów i zainteresowanych problemem
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane