Immersion rozszerzy rzeczywistość

opublikowano: 10-05-2016, 22:00

Marketing i technologie Virtual reality to nie tylko świat gier i rozrywki. Przekonuje o tym warszawska firma, która rozszerzoną rzeczywistość sprzedaje innym przedsiębiorcom. Skutecznie.

Z Piotrem Baczyńskim, prezesem Immersion, umówiłam się w siedzibie jego firmy, na warszawskim Ursynowie. Nie przeszkodziło nam to w tym, by w tej samej chwili stanąć przed Warsaw Spire, biurowcem wybudowanym przez Ghelamco w dzielnicy Ochota, oddalonej o kilkadziesiąt minut jazdy stąd. Najpierw szybki rzut oka na okolice, potem zwiedzamy budynek wewnątrz. Wejście, korytarze, windy, restauracje, pomieszczenia biurowe. Obejrzeć można każdy, nawet najmniejszy szczegół, włączając w to dekorację wnętrz. Ten sam widok oglądać mogli najemcy biurowca… jeszcze zanim budynek wyrósł z ziemi.

Firma Immersion, zarządzana przez Piotra Baczyńskiego, buduje wirtualny świat, jeden do jednego odwzorowujący świat realny. W innych projektach nie unika fantastyki.
Zobacz więcej

PRZESTRZEŃ, KTÓREJ NIE MA:

Firma Immersion, zarządzana przez Piotra Baczyńskiego, buduje wirtualny świat, jeden do jednego odwzorowujący świat realny. W innych projektach nie unika fantastyki. Marek Wiśniewski

Jak to możliwe? Wszystko za sprawą nowoczesnych technologii i gogli do rozszerzonej rzeczywistości (virtual reality, VR). Wcześniej z właścicielem Immersion rozmawiałam w 2014 r., wtedy prezentował on wirtualny projekt hotelu Radisson w Zakopanem, jeszcze przed rozpoczęciem jego budowy. Od tego czasu startupowa wówczas firma bardzo się rozwinęła. Dziś realizuje projekty również dla dużych graczy rynkowych, już nie tylko dla firm deweloperskich, i nie tylko w Polsce.

W świecie (nie)rzeczywistym

Wirtualna prezentacja może stanowić skuteczne narzędzie sprzedażowe — plany architektoniczne czy opisy nie przemawiają do klientów tak sugestywnie jak prezentacja VR.

— Nasi klienci chwalą sobie takie rozwiązanie. Mamy wielu klientów budujących centra handlowe, m.in. Myland, Apsys. Dla nich kluczowe jest pokazanie centrum z najlepszej strony, np. pod względem widoczności poszczególnych lokali handlowych z określonych miejsc. W wirtualnej rzeczywistości klient może nałożyć gogle i odbyć spacer po galerii — zapewnia Piotr Baczyński. Zleceniodawcą spółki jest także Danfoss, producent m.in. termostatów grzejnikowych, pomp ciepła, węzłów cieplnych.

— Firma ta sprzedaje złożone instalacje i systemy grzewcze, m.in. dla hoteli i dużych biurowców. W naszej prezentacji przenosimy ich klientów do pokoju hotelowego. Po chwili dostrzegają, że na podłogę pada kropla wody, podłoga nagle staje się przezroczysta i odsłania rury, te wydłużają się aż pod ziemię, kilka pięter w dół uwidacznia się kotłownia, wytwarzane w niej ciepło pompowane jest do góry itd. Trzy minuty takiej prezentacji pozwala na pokazanie produktów i ich zastosowania w bardziej czytelny sposób niż przy standardowej prezentacji — zaznacza Piotr Baczyński.

Twierdzi, że VR może znaleźć zastosowanie również w obszarze projektowania i szkolenia. — Niemal każdy budynek, nad którym pracowaliśmy, został zmieniony po tym, jak architekci zobaczyli swoje projekty „urzeczywistnione” w VR. Z drugiej strony, możemy odwzorować już istniejące wnętrza, np. elektrownię, „wprowadzić” do nich pracowników i przećwiczyć z nimi procedury dotyczące bezpieczeństwa lub schematy zachowania opracowane na wypadek awarii konkretnych systemów. Taki scenariusz ćwiczeń realizujemy obecnie dla platformy wiertniczej w Kuwejcie — dodaje przedsiębiorca.

Z innej dziedziny: spółka otrzymała też zlecenie od HBO; przygotowuje grę odnoszącą się do jednego z najpopularniejszych seriali ostatnich lat (tytuł nie może zostać jeszcze ujawniony). Została też zaangażowana w projekt HTC — w systemie VR zaprojektuje aplikację promującą telefony tej marki.

Na rodzimym gruncie

Większość firm, dla których Immersion realizuje projekty, to zagraniczne przedsiębiorstwa (choć część z nich jest aktywna w Polsce). Firma ma klientów w Izraelu, we Francji, w Wielkiej Brytanii czy w Stanach Zjednoczonych. W Polsce natomiast zrealizowała projekt dla Pałacu Kultury i Nauki.

— Niebawem startuje tu największa na świecie, stała instalacja VR. Na 37. piętrze zostanie zainstalowanych sześć boksów z okularami do rozszerzonej rzeczywistości. Za ich pośrednictwem będzie można pojawić się na tarasie widokowym Pałacu Kultury, tylko że tysiąc lat wcześniej.

Zobaczymy, jak zmieniało się otoczenie i architektura tego miejsca, aż do współczesności… także poprzez różnego rodzaju gry i zabawy. Przykładowo, będzie można wcielić się w rolę historycznej postaci i sprawdzić się w walce bronią białą — zapowiada Piotr Baczyński.

Jego zdaniem, polskie firmy nadal ostrożnie podchodzą do tak nowatorskich projektów. Wierzy jednak, że sytuacja się zmieni i biznes zacznie traktować VR jako dodatkowe narzędzie marketingowe lub sprzedażowe. Równolegle firma pracuje nad pierwszą własną grą VR.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu