Importerzy mogą odzyskiwać cło
W celu otrzymania zwrotu cła zapłaconego za przywożony do Polski towar, należy przedstawić dowody potwierdzające, że importowany towar był wadliwy. Takim dowodem może być np. złożenie reklamacji u producenta towaru.
Nierzadko zdarza się, że po dokonaniu zgłoszenia celnego, uiszczeniu cła i dopuszczeniu towaru do obrotu okazuje się, że sprowadzony towar jest wadliwy. W takiej sytuacji w interesie importera jest upomnienie się o zwrot zapłaconej opłaty celnej. Niestety, sprawa nie jest prosta. Warunkiem odzyskania cła jest udowodnienie wadliwości towaru.
Zwrot i umorzenie cła może nastąpić więc po ustaleniu, że oclone towary mają wady lub ich jakość nie odpowiada warunkom kontraktu, na podstawie którego dokonano importu. Wady muszą być zauważone w dniu przyjęcia zgłoszenia towarów przez organ celny. Zasadą jest, że nie można uznać za wadliwe towarów, które uległy uszkodzeniu po ich zwolnieniu przez organ celny.
Dowodami uprawniającymi do odzyskania cła mogą być np. uznanie przez kontrahenta zagranicznego zgłoszonej przez importera reklamacji, korespondencja między kontrahentami w sprawie warunków i terminu odesłania towaru, warunki kontraktu, jeżeli na jego podstawie możliwe jest ustalenie, że sprowadzony towar nie odpowiadał warunkom zawartej umowy.
Zwrot lub umorzenie cła może nastąpić w przypadku, gdy towary nie zostały użyte. Wyjątkowo można się starać o zwrot należności celnej już po użyciu towaru, jeżeli dopiero wtedy można było wykryć jego wady lub stwierdzić niezgodne z warunkami kontraktu wykonanie umowy. Wadliwe produkty obowiązkowo muszą być następnie odesłane zagranicznemu producentowi. Organ celny może jednak zezwolić na zniszczenie towaru, przewiezienie go do składu celnego lub umieszczenie go w wolnym obszarze celnym. W takich sytuacjach skutki będą takie, jakby towar został wywieziony z Polski.
Pisemny wniosek o zwrot lub umorzenie należności celnych należy złożyć przed upływem roku od powiadomienia importera o wymiarze cła. Wniosek sporządza się w dwóch egzemplarzach i składa w urzędzie celnym.
Organ celny dokonuje oględzin towaru w ciągu 14 dni. Decyzja o zwrocie cła należy do organu, w którym zarejestrowano należności celne.
Do dnia wydania decyzji o umorzeniu cła nie można zmieniać miejsca składowania towaru.
Procedury zwrotu należności celnych z powodu wadliwości towaru nie należy mylić z instytucją wywozu towarów krajowych w celu ich naprawy lub wymiany w ramach procedury uszlachetniania biernego, w której wywóz nie łączy się ze zwrotem należności celnych.