w Infogainie przybędzie 1300 pracowników

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2023-10-18 20:00

Firma IT z Doliny Krzemowej w pół roku zwiększy zatrudnienie w Krakowie do 200 osób, ale plany ma kilkakrotnie większe. Liczy, że urośnie nie tylko organicznie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie plany rozwoju ma Infogain
  • Czy firma zamierza otwierać nowe biura
  • Ilu klientów ma Infogain i jak ich zdobywa
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Od kilku lat spada liczba nowych firm, które otwierają w Polsce centra usług biznesowych. W 2022 r. i pierwszym kwartale 2023 r. pojawiły się 32 biura wobec 46 w 2021 r. i 74 w 2020 r. – wynika z danych ABSL. Rozwijają się natomiast już istniejące centra. W ciągu roku liczba miejsc pracy w sektorze nowoczesnych usług biznesowych urosła o 8 proc. do 435 tys. osób. Jedną z firm rozwijających istniejące centrum, jest Infogain, założona 30 lat temu spółka IT z siedzibą w Los Gatos w Dolinie Krzemowej, tworząca platformy cyfrowe. Jej klientami są firmy z listy Fortune 500 z branż: technologicznej, podróży, ubezpieczeniowej, bankowej i telekomunikacyjnej. Biuro w Krakowie otworzyła w lutym 2020 r.

– Zaczęliśmy od jednego pracownika, menadżerki HR, ja byłem drugi. Dziś zatrudniamy ponad 160 osób. To utalentowani inżynierowie, dzięki którym Polska ma najlepsze w firmie wyniki w statystykach satysfakcji klientów. Do końca marca 2024 r. chcemy mieć 200 pracowników – mówi Krystian Sperka, dyrektor zarządzający w firmie Infogain.

Firma właśnie przeprowadza się do nowego biura: 650 m kw. w budynku The Park.

– Krakowskie centrum oferuje usługi nearshore. Ten model okazał się skuteczny, dlatego zdecydowaliśmy się na rozwój – mówi Ayan Mukerji, prezes Infogainu.

Na koniec I kw. 2023 r. działały w Krakowie 273 centra usług biznesowych zatrudniające 97,9 tys. osób.

– Kraków jest nadal atrakcyjną lokalizacją i rozwija się głównie dzięki już działającym firmom. Sektor usług biznesowych charakteryzuje się organicznym wzrostem, co wynika z wysokiego poziomu reinwestycji. To przekłada się na wzrost miejsc pracy przy mniejszej liczbie nowych centrów. Choć słychać pogłoski, że Kraków jest już nasycony centrami usług, to z naszych analiz wynika, że jest uznawany ze bezpieczną i perspektywiczną lokalizację - mówi Paweł Panczyj, członek zarządu ABSL.

Plan: pobić USA

W najbliższych latach Infogain planuje szybki wzrost.

– Dlatego wybraliśmy The Park. To kompleks ośmiu budynków, z których dwa są już gotowe. W przyszłości możemy kupić więcej powierzchni w budynku, w którym jesteśmy, lub którymś z sąsiadujących – zapowiada Krystian Sperka.

O tym, czy potrzebuje więcej miejsca w Krakowie, będzie wiedział za rok. Jest duża szansa, że firma otworzy też biura w Warszawie i Gdańsku.

– Zatrudniamy około 50 pracowników z tych miast i zależy im na biurze. Dlatego wiosną przyszłego roku zaczniemy szukać powierzchni w tych miastach. Jeżeli je znajdziemy, otworzymy biura za rok-półtora – przewiduje szef Infogainu w Krakowie.

Plany są znacznie większe.

– Co roku pokazuję zarządowi slajd, który kiedyś się zmaterializuje. Na tym slajdzie Polska jest drugim co do wielkości (po indyjskim) centrum Infogainu. Aby to osiągnąć, musielibyśmy przekroczyć liczbę 1 tys. pracowników, bo tylu pracuje dziś w USA. Dlatego plan pięcioletni, do 2028 r. to około 1500 pracowników – zapowiada Krystian Sperka.

Niewiele brakowało, by ten plan ziścił się szybciej.

– Byliśmy bardzo blisko akwizycji w Europie Wschodniej, ale wybuchła wojna i się wycofaliśmy. Cały czas planujemy wzrost organiczny i przez akwizycję innej firmy. Infogain dokonał w krótkim czasie czterech akwizycji w USA, teraz rozważa Europę Środkową jako miejsce kolejnej – mówi Krystian Sperka.

Tego oczekuje od Infogainu inwestor: Apax Partners, fundusz kapitałowy wyspecjalizowany w branży IT. Kupił Infogain dwa lata temu i wyznaczył cel: dwukrotny wzrost zatrudnienia firmy.

Cel: odebrać klientów i ściągnąć nowych

Dziś polski oddział obsługuje ok. 20 spośród 150 klientów Infogainu.

– Konkurujemy o klientów z innymi centrami Infogainu. Przekonujemy, że polski oddział świetnie się nadaje do obsługi firm, które mają biura w Polsce czy Europie. Wcześniej w firmie projekty realizowali najczęściej albo pracownicy centrum z USA, bo jest to najbliżej siedzib klientów, albo z Azji Środkowej i Wschodniej, bo jest to korzystne cenowo - mówi Krystian Sperka.

Krakowskie biuro zaczęło też samodzielnie szukać w Polsce klientów wśród firm, które nie współpracują jeszcze dziś z Infogainem.

– Na razie zajmuję się tym sam, ale w przyszłym roku zatrudnimy business developera, który będzie zachęcał innych do budowania z nami platform cyfrowych. Szukamy klientów z branż, w których działa Infogain. Chcielibyśmy dokładać dwóch klientów rocznie, ale chodzi o duże projekty. Klienci współpracują z Infogainem średnio 12 lat, nie zajmujemy się pojedynczymi projektami – mówi Krystian Sperka.

Decyzję o zakupie własnego biura firma podjęła rok temu.

– Odwiedziliśmy około 50 lokalizacji, używanych i nowych biur. Wybraliśmy The Park, wówczas gołe mury. Biuro zostało zaprojektowane specjalnie dla nas. Nie chcieliśmy tradycyjnej szwalni, czyli rzędów biurek. Mamy sekcje biurek przedzielone powierzchniami do współpracy, z budkami telefonicznymi, ścianami dźwiękoszczelnymi. Mieliśmy miejsce na ponad 100 biurek, ale wstawiliśmy 50, a resztę powierzchni przeznaczyliśmy na miejsca do spotkań, burzy mózgów, itd. Mamy sale bez stołów i krzeseł, za to z pufami i huśtawkami, mamy ergonomiczne fotele, które testowaliśmy przez kilka miesięcy, miejsca do pracy na stojąco itd. Jesteśmy na piątym, ostatnim piętrze, więc mamy też taras z widokiem na malownicze jezioro Bagry – opowiada Krystian Sperka, dyrektor zarządzający Infogain.

Poza Krakowem Infogain ma centra usług w Seatllte i Houston w USA, Montevideo w Urugwaju, a w Indiach w miastach Noida, Bengaluru (dwa), Pune, Guragon i Bombaj. Biura firmy ulokowane są w Kalifornii, Waszyngtonie, Teksasie, Wielkiej Brytaniii i Singapurze.