Informatyczna rewolucja rozpoczęta

Materiał partnera Dodatku
opublikowano: 2015-10-12 22:00

Grupę Kapitałową Poczty Polskiej ogarnęła „rewolucja informatyczna”. Trwa budowa chmury prywatnej i infrastruktury dostępowej, wdrażanie nowego systemu ERP i modernizacja sieci WAN.

23 lipca 2015 r. podpisano umowę dotyczącą wdrożenia systemu ERP w Grupie Kapitałowej Poczty Polskiej. Wybrany został system Microsoft Dynamics AX 2012, którego implementacją zajmie się konsorcjum firm Bonair, Arcus Systemy Informatyczne i Arcus S.A. Umowa obejmuje, poza zakupem, także przystosowanie do procesów przedsiębiorstwa oraz wdrożenie Microsoft Dynamics AX 2012 wraz z integracją z aplikacjami dziedzinowymi. Rozwiązania ERP Microsoftu mają obsługiwać takie procesy w Poczcie Polskiej, jak finanse i księgowość, środki trwałe, gospodarka magazynowa oraz rozliczanie nieruchomości. Wdrożenie i szkolenia będą się odbywać w całym kraju.

Własna chmura i Facebook

Strategia rozwoju infrastruktury informatycznej na lata 2014-18, przyjęta w ubiegłym roku, zakłada przebudowę istniejącego środowiska IT — zarówno w części dostępowej, jak i przetwarzaniu danych czy sieci transmisji danych, a także stworzenie chmury prywatnej oraz modernizację sieci WAN. Trwa przebudowa działającej już infrastruktury IT, zwłaszcza w warstwie dostępowej. W tym celu konieczna jest wymiana 23 tys. komputerów typu desktop (przy czym 9 tys. wymieniono już w ubiegłym roku, zaś teraz wymienia się sukcesywnie następne 14 tys.) oraz wdrożenie systemu usług wydruku opartego na drukarkach nienależących do Poczty Polskiej. W Poczcie Polskiej trwa także budowa chmury prywatnej. Jest to jeden z największych projektów teleinformatycznych w spółce.

Optymalizacji wymaga także sieć WAN. Po modernizacji zapewni dostęp do optymalnych kosztowo usług transmisji danych, ale równocześnie umożliwi modernizację systemu telefonii poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań klasy VoIP (voice over IP). Spółka ogromną wagę przywiązuje do narzędzi poprawiających komunikację wewnętrzną. Poza tradycyjnymi kanałami komunikacji, takimi jak intranet czy wewnętrzne fora dyskusyjne, w tym roku uruchomiono wewnętrzny komunikator oparty na rozwiązaniach Microsoft Lync. Dzięki temu możliwe stało się organizowanie wideokonferencji oraz zdalna praca zespołów projektowych. Pilotażowo wykorzystywany jest też system Microsoft

Skomasowanie tych projektów oznaczających wielkie zmiany w środowisku teleinformatycznym Poczty Polskiej powoduje, iż niezbędna jest budowa nowej szyny danych (middleware), która służyć będzie do komunikacji pomiędzy nowymi i istniejącymi już systemami teleinformatycznymiw Poczcie Polskiej. W ten sposób powstanie swoisty kręgosłup zapewniający komunikację między systemami informatycznymi zarówno w Poczcie Polskiej, jak i w całej Grupie Kapitałowej.

Realizacja tego projektu jest już bardzo zaawansowana i pierwsze interfejsy zostaną uruchomione jeszcze w tym roku. Konieczna jest także całkowita przebudowa aplikacji biznesowych w celu przystosowania ich do nowych usług i zmian związanych z restrukturyzacją i modernizacją wprowadzanych w spółce. W tym właśnie celu podpisano umowę na nowy system ERP.

Całkowicie wymienione zostaną także systemy: HR i transakcyjny, który działa w okienkach pocztowych (nowe rozwiązaniema być stabilniejsze i bardziej przyjazne dla użytkownika). Wdrożony ma być również nowy system CRM. Ważnym aspektem trwającej przebudowy infrastruktury informatycznej Poczty jest bezpieczeństwo. Spółka nawiązała bliską współpracę w tej dziedzinie z NASK. Firmy wspólnie przygotowują ogromny program przebudowy narzędzi związanych z bezpieczeństwem teleinformatycznym Spółki. „Informatyczna rewolucja” w środowisku pocztowym już spowodowała przebudowę służb IT. W Pionie Informatyki i Telekomunikacji powstały wyspecjalizowane struktury zapewniające efektywną współpracę z biznesem. Uruchomione zostały też programy, których efektem będzie rozwój kompetencji pracowników IT.

Analitycy twierdzą, iż Poczta Polska modelem działania może przypominać operatorów pocztowych Europy Zachodniej, jak np. Poste Italiana. Logicznym więc, według nich, jest stworzenie pełnego środowiska e-commerce, umożliwiającego sprzedaż usług i produktów poprzez sieć oraz integrację z usługami spółek całej Grupy Kapitałowej w jednym portalu. Portal taki dostępny byłby zarówno dla klientów B2B, czyli przedsiębiorstw, jak i segmentu B2C, czyli klienta masowego. Zapewni on Poczcie wartość dodatkową, jaką będzie łatwy dostęp dla wszystkich klientów do jej usług poprzez internet. A jest to wartość, która szybko odbije sie w przychodach całej Grupy. [MM] © Ⓟ