Informatyzacja placówek medycznych? To już się dzieje

Komentarz partnera
16-12-2016, 15:45

ANDRZEJ SOWIŃSKI
Dyrektor generalny Lenovo Polska

Każdy z nas był albo odwiedzał kogoś w szpitalu i wie, jak taka placówka funkcjonuje. Każdy wie, co to obchód, podczas którego bardzo istotne są dane dotyczące pacjenta. Najczęściej najlepiej poinformowane w tym zakresie są pielęgniarki - to one przebywają z pacjentami na co dzień i wiedzą o nich najwięcej. Lekarz, który często ma dziesiątki, jeśli nie setki pacjentów, nie ma czasu na kompletowanie informacji. Jednocześnie są one niezbędne w jego pracy. Najbardziej popularnym sposobem „kolekcjonowania” danych o przebiegu choroby, jest wisząca przy łóżku karta pacjenta. I to właśnie ta karta jest elementem, który w pierwszej kolejności zostanie objęty informatyzacją.

Ale integracja medycyny ze światem IT to nie tylko kwestia odpowiedniego zaplanowania zakupu sprzętu. Dwa podstawowe zagadnienia, to archiwizowanie danych i dostęp do nich oraz szkolenia pracowników.

Archiwalne dane, które w dużej mierze istnieją na papierze i są zupełnie nieosiągalne w krótkim czasie (dotarcie do archiwum, odnalezienie danych, itp.) muszą zostać zdigitalizowane. W placówkach działają systemy, które gromadzą takie dane. Wyobrażam sobie jednak, że te dane będą dostępne również w innych punktach medycznych – system powinien być zintegrowany w taki sposób, który pozwoli na podążanie informacji za pacjentem niezależnie od placówki, do której się zgłosi. Następna kwestia to szkolenia personelu, które pozwolą na płynne i pełne wykorzystywanie posiadanych rozwiązań, a te z pewnością będą się zmieniały w czasie, co wiąże się z poszerzaniem i doskonaleniem wiedzy personelu.

Aby móc spełnić warunki wynikające z ustawy, która wejdzie w życie 1 sierpnia 2017 roku, szpitale muszą bardzo precyzyjnie określić swoje potrzeby.

Każde ogniwo w szpitalu musi mieć rozwiązanie i dostęp do informacji, dopasowane do swoich potrzeb. Gabinety będą potrzebowały urządzeń, na których lekarze będą mogli wyświetlać zdjęcia, wpisać informacje dotyczące przebiegu wizyty i zalecenia. Czyli mówimy o typowym sprzęcie stacjonarnym. Z drugiej strony ten sam lekarz, który przyjmował w gabinecie, pracuje również na oddziale. Dlatego powinien dysponować także urządzeniem mobilnym, pozwalającym mu na wgląd do tych samych informacji na urządzeniu przenośnym (np. może to być tablet).

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Komentarz partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Informatyzacja placówek medycznych? To już się dzieje